To nejlepší z historie železnice. Na Masarykově nádraží vznikne muzeum

Národní technické muzeum chce vystavit to nejlepší z historie železnice. Například salónní vůz Františka Ferdinanda d'Este, který na začátku 20. století vyrobila Ringhofferova továrna na pražském Smíchově. Železniční muzeum by mělo vzniknout na Masarykově nádraží v areálu bývalého depa.

Video Události
video

Události: To nejlepší z historických vlaků

První vlak tažený parní lokomotivou přijel do Prahy 20. srpna 1845. Událost město slavilo dva dny. Dříve z nádraží odjížděly vlaky do světových metropolí, dnes je historické depo zapomenuté. Oživit by ho měl projekt Národního technického muzea.

„Jsme připraveni na to, abychom ve spolupráci s ministerstvem kultury příští rok, tedy v roce 2016, vypsali veřejnou architektonickou soutěž na tento nádherný areál,“ potvrzuje generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

Muzeum má ve sbírkách víc než 130 železničních vozidel, která jsou uskladněná v depozitáři v Chomutově. Do nového železničního muzea se tak vyberou jen ty nejvzácnější kusy. „Bude tady zhruba třetina té sbírky, to znamená zhruba nějakých 48 kolejových vozidel, jak lokomotiv, tak vagonů,“ dodává Ksandr.

Do depa se tak vrátí nejrychlejší parní lokomotiva, jedničkový albatros nebo známá lokomotiva Ušatá. Perlou expozice bude salónní vůz Františka Ferdinanda d'Este z roku 1905. „Salónní vůz vyrobený přímo na míru arcivévody. Je to ten vůz, který ho měl vést do Sarajeva na jeho poslední cestu,“ upřesňuje ředitel odboru železničního muzea NTM Michal Novotný.

Salónní vůz Františka Ferdinanda d'Este z roku 1905
Zdroj: ČT24

Rekonstrukce se omezí pouze na to nejnutnější. Největším zásahem do vzhledu komplexu se stane zastřešení dvorany mezi budovou dílen a lakovnou. „Krytá kolej je pro železniční exponáty naprosto nezbytná,“ dodává Novotný.

Projekt železničního muzea je zatím jen na papíře. K tomu, aby se studentské vizualizace proměnily ve skutečné muzeum, chybí peníze. Národní technické muzeum čeká na první krok ministerstva kultury.