V tendru na rychlíky bude ministerstvo přísné

Ostrava – Ministerstvo dopravy představilo podmínky, které budou muset splnit uchazeči o provozování rychlíků na severní Moravě. Vítězný dopravce bude muset nasadit klimatizované soupravy s nízkopodlažními oddíly, cestující v první i druhé třídě mají dostat k dispozici zásuvky pro drobnou elektroniku. Dále bude ministerstvo vyžadovat uzavřený odpadní systém a plně průchozí soupravy. Stát letos vypíše soutěž na trasu Ostrava–Opava–Olomouc, má jít o zahájení série tendrů, ve kterých si dopravci postupně „rozeberou“ všechny dálkové linky, které ministerstvo objednává.

Mezi podmínkami ministerstva dopravy je i zákaz využití celokoženkových sedaček používaných ve starých rychlíkových vozech ČD, které však už dnes na soutěžené trase nejezdí. „Chceme zvýšit komfort cestujících. Očekáváme od dopravců, že přijdou s lepšími službami a novějšími vozy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Vítěz soutěže začne rychlíky provozovat od prosince 2013.

Účast ve výběrovém řízení plánují České dráhy, Regiojet, Veolia Transport a také Viamont. „Na ten tendr už čekáme rok,“ uvedl Radim Jančura, předseda představenstva Regiojetu. S vypsáním soutěže podle něj ministerstvo zbytečně otálí, čímž se pro dopravce nebezpečně zkracuje doba pro nákup vozidel. Jaká vozidla nasadí, však neupřesnil stejně jako další dopravci. Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského by vyzrazením typu vozidla firma poskytla výhodu konkurenci.

Soutěž na rychlíkovou linku Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc bude po roce 1989 třetí, kterou ministerstvo dopravy vypíše. V minulosti se dopravci utkali o trasy Pardubice–Hradec Králové–Liberec a Plzeň–Chomutov–Most. Oba tendry vyhrály České dráhy, které zatím provozují dopravu i na moravské lince. Na rychlíky nasazují moderní motorové vozy z 90. let doplněné o zrekonstruované řídicí vozy z druhé poloviny minulého desetiletí.