Česká Třebová – železniční uzel, kde některé rychlíky vůbec nezastaví

V České Třebové by od prosince už neměly zastavovat některé rychlíky. České dráhy chtějí počet razantně omezit, asi deset vlaků denně má místem jen projíždět. Přitom jde o jeden z nejdůležitějších dopravních uzlů v republice s novým moderním terminálem za více než 300 milionů korun, který měl být pomyslným pilířem dopravní obslužnosti v regionu. Pardubický kraj ani město s návrhem nesouhlasí.

Rychlík na nádraží v České Třebové
Zdroj: ČTK Autor: Petr Švancara

Starosta České Třebové Jaroslav Zedník (nestr. za TOP 09 a STAN) a zástupci Pardubického kraje ve čtvrtek o situaci jednali s ministrem dopravy Danem Ťokem. Výsledkem schůzky je, že ministerstvo nechá zpracovat nezávislou studii – ta stanoví, jaká je potřeba nejen města Česká Třebová, ale celého regionu, tedy východu Pardubického kraje. „Tak, aby se lidi dostávali do center, jak to bylo zvykem poslední tři roky,“ řekl starosta Zedník.

„Ministr dopravy nezávislou studii ještě nechá posoudit nějakým oponentem, který by měl dát jednoznačný výsledek. V každém případě ministr přislíbil, že se k tématu ještě vrátíme.“

Martin Netolický (ČSSD)

hejtman Pardubického kraje

České dráhy argumentují tím, že změna přinese časové i finanční úspory. Starosta České Třebové ale takové tvrzení považuje za účelové. Časová úspora podle něj bude tři minuty. To dává do kontrastu s faktem, že například při jízdě vlaku z Prahy do Brna se počítá s deseti minutami jako rezervou, kdyby se na trati něco stalo.

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v regionech: V České Třebové nemají zastavovat některé rychlíky

O zastavování vlaků se přitom v České Třebové nevedou spory zdaleka poprvé. I v minulých letech se kraj spolu s radnicí snažil ministerské úředníky a České dráhy přesvědčit, že omezení vlaků zhorší dopravní obslužnost regionu.

Už v roce 2013 například kamera ČT zachytila situaci, kdy vlak EuroCity směřující z Rakouska dorazil do České Třebové. Cestující do něj ale nastoupit nemohli – souprava nádraží jenom projížděla. Už tehdy se město i kraj ohradily proti tomu, že některé vlaky vyšší třídy u terminálu nezastavují a doprava nenavazuje na linkové autobusy.

Kraj i město teď přidávají argument, že třeba soukromí dopravci vnímají nádraží v České Třebové jako důležitou zastávku.

Podle starosty je terminál vzorem pro další města

Lidé z okolí České Třebové se obávají poloprázdných vagónů, které budou míjet cestující na peroně. Kraj nadále odmítá argumenty o prodloužení dojezdových časů, zdržování spojů nebo horší propustnosti železniční trati.

Investici do terminálu v České Třebové ale starosta i přes současné spory s Českými drahami považuje za pozitivní. „Myslím, že je to cesta, a že to, co jsme postavili my v České Třebové, by mělo být vzorem i pro jiná města, jak by měl vypadat moderní terminál – napojení vlakové, autobusové a osobní přepravy,“ řekl Zedník v Událostech v regionech.