Klíčovým důkazem nehody ve Studénce je záznam z kamer. Budou i na dalších přejezdech

Záznam z kamer na přejezdu ve Studénce bude klíčovým důkazem proti řidiči, který tam před třemi měsíci vjel na červenou a způsobil tragickou srážku s pendolinem. Jak potvrzují záběry z tohoto i dalšího kamerového systému, výstrahu ignoruje spousta lidí. Moravskoslezský kraj chce kamery instalovat na dalších přejezdech.

Kamerový systém funguje na železničním přejezdu ve Studénce od roku 2013, přesto tam lidé stále riskují a vjíždějí na koleje po spuštění světelné a zvukové signalizace. I den po nehodě, při které zemřeli tři lidé a další byli zraněni, natočila Česká televize, jak v době výstrahy vjel na přejezd traktor a za ním ještě auto. Není to výjimečné ani teď.

Kamery na dvou přejezdech odhalily 200 přestupců

„Na přejezdech ve Studénce a v Mankovicích, kde máme kamery, jsme od začátku roku zjistili dvě stě přestupků řidičů, kteří přejeli na signál stůj,“ sdělil vedoucí novojičínského dopravního inspektorátu Jaromír Stecula.

Kamery nehodám nezabrání, záznamy však slouží jako důkaz v přestupkovém řízení a mají působit preventivně. Hejtmanství chce, aby bylo kamer více i mimo hlavní železniční koridor. „Kamerový systém podobný tomu ve Studénce bude konkrétně na přejezdech v Loukách nad Olší, Dolní Lutyni a Mankovicích,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík z ČSSD.

Video Události v regionech (Ostrava)
video

Studénka - tři měsíce od tragické srážky s pendolinem

Studénka - tři měsíce od tragické srážky s pendolinem

Rozhovor se znalcem Jiřím Martínkem

Podle soudního znalce, který se specializuje na zabezpečení přejezdů, je to správná cesta. „Naše přejezdy jsou obecně na vysoké úrovní, není moc co vylepšovat. Správnou cestou jsou kamery, se kterými se u nás začalo v roce 2003. Postihy přistižených přestupců by ale měly být přísnější,“ uvedl znalec Jiří Martínek.

Záznamy z kamer ve Studénce policisté procházejí několikrát týdně. Zkontrolovat jeden den jim prý trvá i čtyři hodiny. „Bylo by ideální, kdyby se kamery spínaly jen v době, kdy jsou závory dole. Dívat se na prázdné závory je zbytečná ztráta času,“ řekl policista Jakub Mrozowski. Podle znalce Martínka existují systémy, které umí ze záznamů přestupky samy vyfiltrovat.

Ministerstvo dopravy ověří laserová čidla

Otázkou bezpečnosti železničních přejezdů a zvýšením pokut za přestupky se zabývá ministerstvo dopravy. Speciální pracovní skupina má navrhnout změny v zabezpečení či rušení některých přejezdů. Příští rok chce také ověřit laserová čidla. V okamžiku, kdy jdou závory dolů, čidlo začne monitorovat prostor přejezdu. Pokud narazí na překážku větší než auto, pomocí signálu včas zastaví přijíždějící vlaky. Podle ministra dopravy Dana Ťoka je ještě otázkou, jestli by měly vlaky zastavit, nebo jen zpomalit.

Nehoda kamionu s pendolinem ve Studénce
Zdroj: ČTK
Autor: Petr Sznapka

Podle generálního ředitele firmy AŽD Praha, která se specializuje na zabezpečovací systémy v dopravě, je nevýhodou čidel prodloužení doby, po kterou by byl přejezd uzavřen pro řidiče. „Řidiči si budou myslet, že přejezd je v poruše a budou tam vjíždět,“ míní Zdeněk Chrdla. Jiří Martínek také vidí hlavně negativa. „Je jich celá řada a patří k nim i prodloužení a znevážení výstrahy,“ uvedl.

Vyšetřování nehody má skončit do konce listopadu

Záznam osudné chyby polského řidiče kamionu na přejezdu ve Studénce žalobce odmítl před zahájením procesu zveřejnit. Správce železniční cesty ho chtěl využít jako odstrašující příklad. Řidič obviněný z obecného ohrožení je stále ve vazbě. Vyšetřovatelům ještě chybí například výpověď strojvůdce pendolina, který při nehodě přišel o nohu. Kvůli jeho zdravotnímu stavu jeho výslech dosud nebyl možný. Obžaloba by měla být podle dozorujícího státního zástupce podána do konce listopadu.