Svatomartinské víno překoná rekord. Na trh půjde dva a půl milionu lahví

Vinaři dodají na trh přes dva miliony lahví. Svatomartinské víno by tak letos mohlo opět lámat rekordy. Degustátoři Národního vinařského centra ve Valticích už také začali s výběrem letošních prvních vzorků. Svatomartinská vína se můžou prodávat od jedenáctého listopadu.

Mladá vína prodávají vinaři i pod vlastními značkami. Mezi nimi třeba i Tomáš Krist, který chce prorazit se sladšími víny. I on ale uznává komerční sílu svatomartinského loga a do letošního ročníku přihlásil hned čtyři vzorky. „Mladé víno opravdu se prodává čím dál méně, myslím si, že my ho prodáme řádově jeden tisíc, dva tisíce lahví, natož martinského potkáme deset tisíc lahví, někdy i více," vysvětlil Krist.

První degustace letošních vzorků (zdroj: ČT24)

Základními parametry pro získání typického loga se svatým Martinem jsou barva, vůně a chuť. Víno ale musí také splňovat předem dané technologické požadavky. „Jsou tam nějaké analytické standardy, to znamená maximální objem alkoholu, to víno musí být takzvaně suché, to znamená maximálně devět gramů zbytkového cukru," uvedl Pavel Krška z Národního vinařského centra. Nápoj také musí být pouze z ranějších odrůd.

  • bílé víno: Müller Thurgau, Veltlínské červené rané, Muškát moravský
  • červené víno: Modrý Portugal a Svatovavřinecké
  • růžové víno, klaret: Modrý Portugal, Zweigeltrebe a Svatovavřinecké
  • Zdroj: www.wineofczechrepublic.cz 

„Pak přichází senzorického hodnocení. Nejdříve se posoudí, jestli víno nemá nějakou vadu, chorobu," doplnil Krška. Přísnější kritéria ale vinaře neodradila. „Počet lahví se stabilizoval kolem asi dvou milionů lahví za rok. Očekáváme značné navýšení, ale počkáme, kolik vín se schválí ve druhém kole," popsal.

Horké léto vínu prospělo

Vinaři tak očekávají výjimečný rok i navzdory horkému a suchému létu. Hroznům totiž letní parno naopak pomohlo. „Určitě ten ročník budeme s láskou vzpomínat, že bude velmi zralý. Čemu teda letos opravdu přálo počasí, tak jsou červená vína, červená vína budou fantastická," podotkl Mojmír Baroň z Ústavu vinohradnictví a vinařství z Mendelovy univerzity.

Svatomartinská známka se stala mezi vinaři populární v posledních deseti letech. Díky ní mají záruku, že svůj produkt vyprodají krátce po jedenáctém listopadu. I proto se jich hlásí čím dál tím více. Jen v prvním kole degustátoři hodnotili přes tři sta vzorků. Organizátoři odhadují, že by se letos na trh mohlo dostat až dva a půl milionů lahví Svatomartinského, což by znamenalo nový rekord. Před deseti lety se jich přitom na trhu objevilo pouze sto dvacet.