Řidiči autobusů proti soutěžím za nízké ceny: Žijeme jen díky přesčasům

Řidiči linkových autobusů v Libereckém kraji ale i jinde přišli ráno do práce ve žlutých reflexních vestách. Zapojili se tak do protestu proti nízkým mzdám a proti soutěžím o autobusové linky, ve kterých kraj hledí pouze na nejnižší cenu. Tvrdí, že i díky tlaku krajů na co nejnižší cenu dopravní obsluhy mají tak nízké mzdy, že si na živobytí vydělají jenom díky přesčasům.

Ve společnosti BusLine, která vznikla v roce 2010 po sloučení dopravců ČSAD Semily a ČSAD Jablonec nad Nisou, vyhlásili odboráři koncem září kvůli mzdám stávkovou pohotovost. Se situací jsou nespokojeni zejména řidiči v Jablonci nad Nisou, kde také největší počet řidičů oblékl žluté vesty. „Z našich řidičů vyjelo ve vestách asi 90 procent,“ řekl předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka.

V současnosti dostávají řidiči jablonecké provozovny BusLine 72 korun za hodinu. Když ale musí podle jízdního řádu čekat na další spoj, platí jim zaměstnavatel pouze 50 korun za hodinu. Konečné sumy považují za příliš nízké. Kuchynka dodal, že měsíční výdělky řidičů v Libereckém kraji sice činí 22 až 23 tisíc korun, jde ale o výsledky desítek hodin přesčasů. Jablonecký řidič František Šourek upřesnil, že aby měl přijatelnou mzdu, musí trávit v práci denně třináct až čtrnáct hodin.

Podle výkonného ředitele společnosti Radka Chobota ale dopravce sám nemá z čeho zaměstnancům přidat. „Bez injekcí, které přijdou do veřejné dopravy, dopravci nejsou schopni řidičům razantně přidat,“ poznamenal.

Řidiči chtějí stanovit minimální mzdu, kraj naopak navrhuje strop

K akci se připojili i zaměstnanci některých dalších dopravců, podle Kuchynkova odhadu celkem obléklo reflexní vesty asi čtyři tisíce řidičů v různých krajích a městech. Protest totiž není zaměřen jen proti jednomu dopravci, ale také proti krajům, které u nich dopravu objednávají, a proti způsobu, kterým kraje zadávají zakázky na dopravu. Obzvláště se řidičům nelíbí veřejné soutěže, které probíhají nejenom v Libereckém, ale také Královéhradeckém kraji. Poukazují, že v podmínkách nejsou stanoveny minimální mzdy řidičů a chtějí, aby se to změnilo. Představují si své minimum jako 1,75násobek minimální mzdy, tedy sto korun za hodinu.

Události v regionech: Řidiči autobusů navlékli vesty za vyšší platy (zdroj: ČT24)

Podle Jiřího Kuchynky přitom Královéhradecký kraj ve svém tendru udělal naprostý opak toho, co odboráři chtějí. „Došlo k tomu, že nám zastropovali mzdu na 120 korunách, což mi přijde skandální. Stropovat někomu, že si smí vydělat jenom tolik, ale nemyslet na to, že nesmí jít domů o žebrácké holi, to mi přijde od radních z Královéhradeckého kraje jako velmi
arogantní,“ uvedl.

Ústecký radní pro dopravu Jaroslav Komínek ale naopak tvrdí, že finanční nabídky, které kraje dostávají, závisí výhradně na úvaze dopravců. „Cena za kilometr je věc dopravce. My jsme předpokládali cenu daleko vyšší,“ řekl radní z Ústeckého kraje, který soutěže pořádal v minulých letech.

Ministerstvo ať připraví metodiku pro soutěže, žádají odbory

Předáci odborů BusLine ráno odcestovali historickým autobusem Škoda 706 RTO do Prahy. Ministerstvu dopravy předali Jabloneckou výzvu, v níž žádají změny veřejných zakázek a jednotná pravidla při jejich zadávání. Metodiku by měla připravit pracovní skupina, kterou by zpracovala vláda spolu s kraji.

Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold však upozornil, že kraje mají v soutěžích povolena i jiná kritéria než cenu. Slíbil ale, že o úpravě metodiky výběrových řízení bude ministerstvo se zástupci odborářů dále jednat.

Já jsem jejich výzvu dostal a myslím si, že si zaslouží více peněz. To není záležitost státní správy. To je záležitost odborářů s vedením jejich podniků.
Dan Ťok

Kraje se kvůli kritériím jiným než cena potýkají s ÚOHS

Královéhradecký kraj hledá dopravce, kteří od roku 2017 zajistí provoz v osmi oblastích kraje. Podle Michala Frička z tiskového oddělení hejtmanství je hlavním kritériem cena, kraj bude dále přihlížet například ke stáří vozového parku. Jak upozornil Jiří Kuchynka, v takovém případě musí dopravci o to více šetřit na lidech. Jestliže musí dopravce pořídit nové autobusy a ceny pohonných hmot či náhradních dílů jsou konstantní, jinak než nízkými mzdami proti konkurentům neuspěje.

Dopravce v soutěži hledal také Liberecký kraj, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže mu ale loni tendr zrušil. Nepomohla ani změna podmínek, kdy původně měla mít cena váhu 70 procent a po kritice od ÚOHS kraj posílil její význam na 90 procent. Vítězové měli začít jezdit již letos, kraj nakonec prodloužil stávajícím dopravcům smlouvy o dva roky.

Řidiči BusLine  vyhlásili stávkovou pohotovost kvůli mzdám již loni. Tehdy chtělo vedení společnosti snížit hodinovou mzdu ze 72 na 61 korun a navíc zrušilo týden dovolené. Nakonec ale ustoupilo a mzdy i dovolenou ponechalo na původní úrovni.