MHD za desetikorunu denně táhne, roční kupon má dvakrát více lidí

V Praze si koupilo roční kupon na MHD asi 163 tisíc cestujících. V porovnání s loňským rokem město zaznamenalo zhruba dvojnásobek držitelů ročních kuponů, uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Tento kupon letos město zlevnilo o 1100 korun na současných 3650 korun. Praha rovněž plánuje změnu při cestování v metru s kolem - nástup by do budoucna měl být možný nejen posledními dveřmi vagonu. 

Pražské metro
Zdroj: ISIFA/Thinkstock Autor: iStock

Podle Dolínka čísla o prodeji zlevněných ročních kuponů ukazují, že se Praze daří lákat cestující do veřejné dopravy: „Opoziční politici strašili, jaká to bude ztráta pro město. Při započítání všeho tu máme stoprocentní nárůst držitelů ročního kuponu a přesně to splnilo naše očekávání. Daří se nám docílit, aby lidé měli MHD jako první volbu. Ukazujeme, že MHD je dobrá varianta,“ řekl Dolínek.

Podle něj se tím uvolní zejména menší vedlejší komunikace. Navíc lidé ušetřili peníze. Praha a dopravní podnik spustí na webu kalkulačku, která každému přepočítá, na kolik je vyjde cesta v případě jízdy autem nebo veřejnou dopravou. „Praha 4, která se stala byznysovým centrem, je typickou ukázkou, kdy ten, kdo jede z Budějovické nebo Pankráce do centra vozem, vždy přijede se zpožděním,“ řekl Dolínek.

Zlevnění ročního kuponu má současná koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN) ve svém programovém prohlášení. Zcela bezplatnou MHD Praha nyní nezvažuje, podle Dolínka na to nemá město dostatek financí.

Cestující s kolem už v metru nebudou muset jen na zadní plošinu

Ve veřejné dopravě chce město usnadnit i pohyb pro cyklisty, pro něž by měla být doplňkem při jejich cestování po Praze. V první fázi v metru budou moci cyklisté nastoupit do všech dveří vlakové soupravy, ne pouze do těch úplně posledních.

Praha spustí v souvislosti s tím infokampaň, která Pražany upozorní, jak mají cestovat s bicyklem v metru, aniž by obtěžovali či ohrožovali ostatní cestující. „Je třeba apelovat na cestující, aby byli ohleduplní,“ řekl předseda magistrátní komise pro cyklodopravu Stanislav Kozubek.

Dopravní podnik žádá dvě miliardy navíc, řediteli hrozí odvolání

Řediteli pražského dopravního podniku (DPP) Jaroslavu Ďurišovi, který vede podnik zhruba dva roky, přitom hrozí odvolání. Před dvěma týdny to řekla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Jako důvod Ďurišova možného odvolání uvedla, že dopravce požaduje na příští rok od města o dvě miliardy více, než kolik má na letošní rok, kdy dostal asi 11 miliard.

Dopravní podnik, který zaměstnává přes 10 000 lidí, ekonomicky tíží řada nevýhodných smluv z minulosti. Potýká se mimo jiné s kontraktem na dodávku tramvají za zhruba 19 miliard korun. Po nedávno dostavěném prodloužení metra A, které provázely potíže, jej čeká stavba nové linky metra D. Náklady budou kolem 50 miliard korun.

Praha jedná se soukromým dopravcem o vstupu na železnici v hlavním městě

Na železnici v Praze by mohla vstoupit konkurence. Praha jedná se soukromým dopravcem - firmou Leo Express. Ve hře je trať z Roztok přes Libeň do Hostivaře, uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Kdy a za jakých podmínek by mohl dopravce začít v metropoli jezdit, zatím podle Dolínka není jasné.

„Myslím si, že konkurence by byla ve prospěch cestujících,“ uvedl Dolínek. Leo Express by prý cestujícím mimo jiné nabídl lepší komfort při cestování s jízdním kolem. V Hostivaři by navíc vznikl nový přestupní uzel. „V tuto chvíli vše projednáváme a bližší informace nemohu říct,“ doplnil náměstek.

V Praze jezdí zhruba 15 železničních linek, drtivou většinu provozují České dráhy, jednu z Masarykova nádraží do Čakovic Klub Železničních cestovatelů. Praha služby objednává spolu se Středočeským krajem.

Vyjádření Leo Express k jednání s hlavním městem zatím není k dispozici. České dráhy se k jednáním nechtěly vyjadřovat. „Praha má svrchované právo jednat s kýmkoliv a není na místě, aby to České dráhy jakkoliv komentovaly,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík.

Soukromá firma Leo Express začala na české železnici podnikat v listopadu roku 2012. Od té doby prodělala zhruba 360 milionů korun. Ztrátové hospodaření klade za vinu zejména konkurenci státních Českých drah, se kterými soupeří na nedotované trati mezi Prahou a Ostravou. České dráhy kvůli používání údajných podnákladových cen Leo Express v polovině loňského roku zažaloval.