Že by hasiči nebyli červení? Ostrava razí reflexně oranžové cisterny

Barva hasičských vozů by se mohla změnit z tradiční červené na lépe viditelnou signální oranžovou. Průkopníky jsou hasiči Moravskoslezského kraje, kteří na ni přešli už před několika lety. Republikové vedení se případné změně nebrání. Průzkumy jasně ukazují, že reflexní barva je mnohem lépe viditelná, a používají ji i sbory v zahraničí.

Klasická červená barva na vozech hasičů vychází z historické tradice, ale neodpovídá současným poznatkům o tom, jak člověk vnímá barvy. „Provedení vozů v signální oranžové má jasně lepší parametry a vyplývá to i ze zkušeností ze zahraničí. Proto by bylo dobré zbarvení hasičských vozů standardizovat,“ řekl Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu, které spadá pod ministerstvo dopravy.

Hasiči Moravskoslezského kraje začali auta přebarvovat už v roce 1995 a nyní mají oranžové všechny výjezdové vozy. Menší plochy jsou ještě více zvýrazněny dalšími žlutozelenými prvky.

Oranžová vyniká v noci i ve dne

„Fluorescentní oranžová vyniká za snížené viditelnosti. K červené je však oko za těchto podmínek slepé,“ vysvětloval hasič moravskoslezského sboru Radim Kořený. A ještě pádnějším důvodem, proč na Ostravsku dávají této barvě přednost, je fakt, že oproti červené vyniká i za denního světla v běžném provozu.

Přestříkat cisternu je však velmi nákladné. Stojí to až dvě stě tisíc korun. Moravskoslezští hasiči nyní přicházejí na levnější technologii pomocí samolepicích fólií. Oproti lakování tím srazili náklady na třetinu. „V současné době tuto variantu reflexu zkoušíme. Uvidíme, jak se osvědčí a zda ji začneme běžně používat,“ sdělil zástupce ředitele krajského sboru Vladimír Vlček.

Náklady mohou snížit samolepicí fólie

Pro vedení centrálního hasičského záchranného sboru je finanční náročnost případné změny barvy ve všech regionech podstatná. „Pokud by se ukázalo, že použití fólií je vhodné a spolehlivé, otázka peněz by už nehrála takovou roli,“ sdělila mluvčí Hasičského záchranného sboru České republiky Nicole Zaoralová.

Na základě zkušeností z Moravskoslezského kraje se o nové zabarvení techniky začali zajímat hasiči z jiných regionů. Profesionální sbory v Česku mají více než 1800 zásahových vozidel. Přebarvení všech by vyšlo asi na sto milionů.