Podle Dolínka by měl nový šéf dopravního podniku vzejít z tendru

Nejlepším řešením situace kolem odvolání ředitele pražského dopravního podniku Jaroslava Ďuriše, které žádá primátorka Adriana Krnáčová (ANO), by bylo otevřené výběrové řízení. Uvedl to náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Chce oslovit mimo jiné manažery ze zahraničí, šanci obhájit post by podle něj měl dostat i Ďuriš. Ten už ale řekl, že se do případné soutěže hlásit nebude.

Dolínek na pátek svolal mimořádné jednání dozorčí rady, která bude o situaci jednat. Personální změny ale zatím na programu nejsou.

Primátorka v pátek 25. září obvinila Ďuriše z manažerských chyb a řekla, že by měl ve funkci skončit. Podle neoficiálních informací o výměnu ředitele největší městské firmy v ČR usiluje šéf ANO Andrej Babiš. Server neovlivní.cz ve čtvrtek uvedl, že Babiš kvůli výměně ředitele v úterý apeloval na členy zastupitelského klubu pražské ANO. Ďuriš, který bude příští týden ve funkci dva roky, pochybení odmítá.

obrázek
Zdroj: ČT24

„V první řadě je nyní nutné uklidnit atmosféru a jednat věcně a s chladnou hlavou,“ řekl Dolínek. „Na páteční ráno jsem svolal mimořádné jednání dozorčí rady, kde se budeme aktuální situací zabývat. Chci zdůraznit, že dopravní podnik je v současnosti stabilizován a funguje. Za to patří jednoznačně dík panu řediteli Ďurišovi,“ uvedl.

„Na druhou stranu se podle mého názoru společnost momentálně nachází na rozcestí a je třeba určit, jakým směrem se vydá do budoucna. Za nejlepší řešení považuji, aby se určení této vize realizovalo prostřednictvím otevřené soutěže na nového generálního ředitele,“ doplnil.

Petr Dolínek (ČSSD)
Zdroj: ČT24

„Považuji za zásadní dělat personální změny na úrovni ředitele teprve poté, co budeme znát stanovisko majitele, tedy valné hromady dopravního podniku,“ řekla členka dozorčí rady Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice). Personální změny v představenstvu nebo v managementu firmy ani výběrové řízení podle ní na programu mimořádné dozorčí rady nejsou.

Budou odboráři dopravního podniku kvůli Ďurišovi stávkovat?

S plánem primátorky odvolat ředitele dopravního podniku nesouhlasí odbory v této firmě. Jak ve čtvrtek uvedl server Aktuálně.cz, v krajním případě jsou odboráři připraveni i stávkovat.

Dopravní podnik, který zaměstnává přes 10 000 lidí, ekonomicky tíží řada nevýhodných smluv z minulosti. Potýká se mimo jiné s kontraktem na dodávku tramvají za zhruba 19 miliard korun. Po nedávno dostavěném prodloužení metra A, které provázely potíže, jej čeká stavba nové linky metra D. Náklady budou kolem 50 miliard korun.

Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce zhruba 65 kilometrů, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek.

Podle Krnáčové žádá vedení dopravního podniku od města skoro dvě miliardy navíc

Hospodaření podniku loni skončilo se ziskem 316 milionů korun. Na jízdném firma utržila téměř 4,4 miliardy korun a přepravila více než 1,16 miliardy cestujících. Od města dostal podnik na provoz asi 11,61 miliardy korun, což bylo o zhruba 810 milionů korun více než v roce 2013. 

Vedení podniku podle primátorky žádá na příští rok z rozpočtu města skoro dvě miliardy navíc, tedy více než 13 miliard korun.

  • Vystudoval České vysoké učení technické v Praze, je mu 55 let.
  • Do pražského dopravního podniku nastoupil v roce 1981. Působil v odštěpném závodě Metro v provozních a později na manažerských pozicích. V letech 1997 až 2002 byl ekonomickým náměstkem, poté byl personálním ředitelem celého dopravního podniku.
  • Z pražského dopravního podniku odešel v roce 2008. Pak pracoval ve společnosti Skanska a u několika výrobců železničního zabezpečovacího zařízení.
  • Od dubna 2012 byl generálním ředitelem Dopravního podniku města České Budějovice.
  • O místo šéfa pražského dopravního podniku se Ďuriš ucházel již na podzim 2012, vedení města ale tehdy dalo přednost manažerovi se zkušenostmi z Českého Telecomu a T-Mobilu Milanu Křístkovi. Ten ale ve funkci vydržel jen necelý rok.
  • V čele pražského dopravního podniku stanul Jaroslav Ďuriš v říjnu 2013.