Praha od čtvrtka zřejmě nebude schopna vydávat nové Opencard

Praha od čtvrtka pravděpodobně nebude schopna vydávat nové karty Opencard. Důvodem je výpadek softwaru. Noví žadatelé budou moci pro předplatné jízdné používat pouze papírové kupony. Jak dlouho výpadek potrvá, není jasné. Praha o tom jedná s vlastníkem práv k projektu, firmou eMoneyServices. Stávajících držitelů Opencard se potíže nedotknou. Projekt z éry bývalého primátora Pavla Béma stál Prahu zhruba 1,75 miliardy korun.

Podle šéfa magistrátní komise pro ICT Ondřeje Felixe se pracovníkům kartového centra od léta objevuje na monitorech oznámení o ukončení platnosti licence ke 30. září. „Všechny důsledky bohužel neznáme, pravděpodobně ale od 1. října nebudeme schopni vydávat nové karty Opencard,“ uvedl. Jednání s EMS, která po městu chce 654 milionů korun, podle něj zatím k žádnému výsledku nedospěla. 

Dopravní podnik je podle Felixe připraven na to, aby zájem žadatelů o papírové průkazky zvládl. „Pro cestující, kteří mají platnou Opencard s platným kuponem, se nic nemění. Potíže se jich nedotknou,“ řekl. Lidé výpadek nepoznají ani při přepravní kontrole. Co bude problém se softwarem znamenat pro ty, kterým končí platnost Opencard, zatím nebyl schopen říci. Měli by ale prý zvážit přechod na papírovou průkazku.

Další informace chce Operátor Opencard, který projekt spravuje, oznámit ve čtvrtek. „Uděláme vše pro to, abychom systém udrželi funkční,“ řekl za Operátora Martin Vaic. Operátor se chce domáhat předběžného opatření, které v souvislosti s fungováním projektu před časem vydal soud.

Krnáčová: Jde o nátlak EMS

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) chápe postup EMS jako nátlak, který má vést k tomu, že hlavní město nebude pokračovat v soudních sporech s firmou. Město podle ní po EMS několikrát vyžadovalo odstranění problému, zatím prý neúspěšně. „Město rozhodně nebude ustupovat, protože nehodlá pokračovat v nesmyslném plýtvání veřejných prostředků za systém, který dosud stál 1,7 miliardy korun, a jediná úloha, kterou dnes plní, je nahrazovat papírovou tramvajenku plastovou kartičkou s čipem,“ řekla Krnáčová

Opencard si v minulosti pořídilo 1,2 milionu cestujících, skutečných uživatelů je podle Felixe kolem 700 000. Na papírové kupony, které Praha znovuzavedla na jaře, jezdí asi 200 000 lidí.