Primátorka Krnáčová chce vyměnit ředitele dopravního podniku

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) chce vyměnit generálního ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše a obměnit jeho představenstvo. Není spokojena s fungováním firmy. Vedení podniku podle Krnáčové žádá na příští rok z rozpočtu města skoro dvě miliardy navíc, tedy více než 13 miliard korun, aniž by představilo plán úspor nebo rozvoje.

„Jsem nervózní, když vedení dopravního podniku přijde na diskusi o rozpočtu a žádá další skoro dvě miliardy, není to vůbec reálné," uvedla primátorka. „Očekávala bych, že management přijde s nějakou strategií úspor ve vnitřním organismu společnosti a strategií rozvoje, co by je opravňovalo žádat více prostředků, považuji to za velkou chybu," uvedla.

„Budu iniciovat, aby dozorčí rada přehodnotila setrvání některých členů představenstva, a budu iniciovat, aby se změnilo vedení dopravního podniku, to znamená ředitel," doplnila.

Ďuriš: Firmě jsem ušetřil čtyři miliardy

Jaroslav Ďuriš, který v čele největší městské společnosti v republice působí od října 2013, ale kritiku primátorky odmítá. Je prý účelová a vedena politickými, nikoli odbornými důvody. Ďuriš tvrdí, že firmě za poslední dva roky působení ušetřil čtyři miliardy korun.

Pražské metro
Zdroj: ISIFA/Thinkstock/iStock

„Nárůst rozpočtu je v podstatné míře zaviněn kroky, které iniciovalo vedení hlavního města," oponuje ředitel. „Jde především o meziroční nárůst výkonů o deset milionů kilometrů a slevu jízdného," řekl Ďuriš. 

Kvůli Prahou nedávno zavedené slevě ročního jízdného přijde letos podnik zhruba o 100 milionů, příští rok o 400 milionů korun. „Prohlášení, že dopravní podnik nešetří, považuji za účelové a nepřesné," doplnil. 

Nevýhodné smlouvy z minulosti

Dopravní podnik, který zaměstnává přes 10 tisíc lidí, ekonomicky tíží řada nevýhodných smluv z minulosti. Potýká se mimo jiné s kontraktem na dodávku tramvají za zhruba 19 miliard korun. Po nedávno dostavěném prodloužení metra A, které provázely potíže, jej čeká stavba nové linky metra D. Náklady budou kolem 50 miliard korun.

„To, že je dopravní podnik černá díra na peníze města, ví snad každý Pražan. Nechápu, že to začalo vedení města řešit až teď," reagoval za opoziční ODS Filip Humplík.

Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku vloni skončilo se ziskem 316 milionů korun. Na jízdném firma utržila téměř 4,4 miliardy korun. Přepravila více než 1,16 miliardy cestujících. Od města dostal podnik na provoz asi 11,61 miliardy korun, což bylo o zhruba 810 milionů korun více než v roce 2013.

  • Vystudoval České vysoké učení technické v Praze, je mu 55 let.
  • Do pražského dopravního podniku nastoupil v roce 1981. Působil v odštěpném závodě Metro v provozních a později na manažerských pozicích. V letech 1997 až 2002 byl ekonomickým náměstkem, poté byl personálním ředitelem celého dopravního podniku.
  • Z pražského dopravního podniku odešel v roce 2008. Pak pracoval ve společnosti Skanska a u několika výrobců železničního zabezpečovacího zařízení.
  • Od dubna 2012 byl generálním ředitelem Dopravního podniku města České Budějovice.
  • O místo šéfa pražského dopravního podniku se Ďuriš ucházel již na podzim 2012, vedení města ale tehdy dalo přednost manažerovi se zkušenostmi z Českého Telecomu a T-Mobilu Milanu Křístkovi. Ten ale ve funkci vydržel jen necelý rok.
  • V čele pražského dopravního podniku stanul Jaroslav Ďuriš v říjnu 2013.