Doprava v Praze po otevření tunelu Blanka

Praha a Blanka: V Dejvicích soužití drhne, v Holešovicích se vyplácí

Týden uplynul od okamžiku, kdy do tunelového komplexu Blanka vjela po čtyřech letech odkladů první auta. Po samotném svezení tunelem dávali řidiči najevo spokojenost, na některých místech však změny související s otevřením Blanky zkomplikovaly dopravu. Špatný vliv má tunelový komplex především na některé hlavní tahy v Praze 6, ulevila naopak Praze 7, ale také v centru.

Kde Blanka pomohla: Magistrála, Letná

Dvě příjemná překvapení připravil pražským řidičům první týden, kdy byl v provozu tunelový komplex Blanka. Především se nenaplnily obavy z naprostého kolapsu ulice V Holešovičkách v situaci, kdy část dopravy, jež dosud pokračovala po trase Severojižní magistrály do Holešovic, sjede k Blance, které však předchází nová světelná křižovatka. Přestože je v ranní špičce doprava V Holešovičkách před sjezdem k Blance (resp. Bubenečskému tunelu, který je její nejdelším úsekem) hustá, o kolapsu hovořit nelze.

Navíc Blanka mírně uvolnila každodenní křeče, které svírají magistrálu. Poté, co v prvních dnech byla Wilsonova ulice, která tradičně patří k nejbolavějším místům Prahy, takřka prázdná, koncem pracovního týdne již se začala doprava ve špičkách mírně zahušťovat, zejména odpoledne ale zůstává úsek od Těšnova k Václavskému náměstí nebývale rychle průjezdný.

Skvěle průjezdné jsou také ulice v Praze 7, které jsou souběžné s tunelovým komplexem – Veletržní či Milady Horákové na Letenské pláni. Provoz na nich vypadá podobně, jako tomu bývalo před otevřením Blanky o víkendech, auta zmizela pod zem.

Kde je hůře: Svatovítská, Bělohorská

Jen o několik kilometrů dále jsou ale místa, kde otevření Blanky způsobilo vážné potíže. Hlavním – a vlastně jediným – přivaděčem z centrální části Dejvic a Bubenče, tedy od Vítězného
náměstí ke křižovatce Brusnice, je ulice Svatovítská. Ta během rekonstrukce, kterou během stavby Blanky prošla, přišla o jeden jízdní pruh, a tak ke vjezdům do Blanky přijíždějí všichni tím zbylým. Navíc  ve směru na Pelc-Tyrolku musí řidiči přejet přes světelnou křižovatku.

Není divu, že se tvoří dlouhé kolony, které se navíc přenášejí přes Vítězné náměstí nejen do Evropské, ale především do ulice Jugoslávských partyzánů, kde je rovněž v každém směru pouze jeden jízdní pruh. Praha 6 by chtěla situaci vyřešit stavbou nové silnice, která by propojila Evropskou, resp. Gymnasijní a Svatovítskou a odvedla dopravu v tomto směru z Vítězného náměstí.

Stavba ale začne nejdříve v roce 2018, do té doby se musí řidiči nové situaci na dalším z dopravně bolavých míst Prahy přizpůsobit. „Provoz musíme sledovat a počkat, až si doprava takříkajíc ‚sedne',“ poznamenal v týdnu náměstek pražské primátorky Petr Dolínek.

Video Události
video

Události: Týden s Blankou

Kolony v Praze 6 ale nejsou po otevření Blanky pouze ve Svatovítské. Jsou také v Jelení a především v Patočkově před křižovatkou Malovanka. Otevření Blanky mnoho nezměnilo na špičkovém přetížení úseku Městského okruhu mezi Barrandovským mostem a tunelem Mrázovka, tj. ve Strakonické a Dobříšské ulici.

V tunelu se nic špatného neděje

V samotném tunelovém komplexu jezdí auta bez komplikací. Vyskytlo se pouze několik kuriozit: V prvních dnech někteří řidiči zaměňovali dlouhé připojovací pruhy za pravý jízdní pruh nebo zastavovali v bezpečnostních zálivech, aby si tunel mohli vyfotografovat. V neděli po otevření museli policisté z Blanky dokonce vyvést několik chodců, kteří si také přišli její nitro vyfotografovat.