Sesutá půda na dálnici D8 u Litochovic

Práce na D8 pokračují, hotová bude do konce roku 2016

Do konce roku 2016 bude zprůjezdněna dálnice D8 až k hranicím s Německem. Ředitelství silnic a dálnic začalo s druhou fází odstraňování tamního sesunutého svahu. „Je to chvíle, kdy je jasné, že termín dostavění dálnice dodržíme,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Sesutý svah podmáčely silné deště před dvěma lety, na hotovou část vozovky sjely desítky tisíc tun zeminy. Kromě samotné likvidace sesuvu se ŘSD věnuje i dalším částem stavby, tedy tunelům a mostům.

Hlína a kamení u Litochovic nad Labem zavalily před dvěma lety úsek o délce asi 200 metrů předloni v červnu. Dělníci v první fázi odtěžili desítky tisíc tun zeminy, nyní začne další fáze prací.

„K žádnému dalšímu pohybu země zde už nedojde,“ řekl Rýdl s tím, že zbytek svahu již dělníci ukotvili. Mohou tak začít práce na dalších významných částech dálnice, jako tunely, mosty a velká víceúrovňová křižovatka.

„Druhá etapa je rozplánována zhruba na rok. Dokončení sanace plánujeme v září, v říjnu příštího roku. Teď probíhají přípravné práce pro zpevnění ploch pro nástup těžkých vrtných souprav. Jako první přijde vybudování západové stěny ze speciálních statických prvků, které kromě statiky budou mít také funkci odvodňovací. Voda je nepřítelem celého tohoto stavebního prostoru,“ řekl František Zuckerstein z Ředitelství silnic a dálnic. Poté stavaři odtěží asi 150 tisíc metrů krychlových samotného závalu. Sanace bude stát asi 400 milionů korun.

Video Likvidace sesuvu z dálnice D8
video

Likvidace sesuvu na dálnici D8

Zdroj: ČT24

Součástí druhé etapy je i průzkum na dalších místech stavby, které vykazují geologickou nestabilitu. „Zajistíme poměrně masivní a podrobný geologický průzkum, ze kterého zřejmě vzejdou nějaká opatření drenážního typu, tedy odvodňování svahu,“ doplnil Zuckerstein.

Práce na ostatních částech rozestavěného úseku přes České středohoří pokračují bez vážnějších problémů. „Je velmi intenzivní práce na dalších rozestavěných tělesech D8, což znamená především tunely, mosty a především celá mimoúrovňová křižovatka u Řehlovic,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Stavba u Řehlovic byla podle Zuckersteina kvůli odvoláním proti povolením ve skluzu. „Stavební povolení jsme získali v roce 2012. Následně se odvolaly Děti Země, proto jsme měli poměrně velké zpoždění. Nicméně tam je masivní rozestavěnost na všech objektech, na všech mostech, které v tomto prostoru jsou,“ doplnil Zuckerstein.

Cesta po D8, nazývané také Drážďanská dálnice, k německým hranicím tak bude volná až v závěru příštího roku, přestože podle projektu měla být D8 dokončena do roku 2010. Dálnice už se staví přes dvacet let a na dokončení důležité komunikace čeká i sousední Sasko, ale hlavně obyvatelé obcí podél objízdné trasy – nedostavěný úsek totiž denně objíždí 20 tisíc aut.

Stavbu dálnice zdržovaly sesuvy i žaloby ekologů

Kromě sesuvu se ale dálnice potýkala například i s protesty ekologů. Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovali geologové na riziko půdních sesuvů. Právě kvůli žalobám ekologů se stavba dvakrát úplně zastavila.

Video Události v regionech (Praha)
video

Práce na D8 pokračují, hotová bude do konce roku 2016

Sesuv poničil i železniční trať. S jejím obnovením se podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda zatím nepočítá. „Vzhledem k výši nákladů na zprovoznění trati a nízkému využití této železnice, dostává přednost obnovení dálnice D8, které je prioritou. Rozhodnutí o této trati zatím není konečné,“ řekl Neřold s tím, že se na tom dohodlo ministerstvo dopravy s Ústeckým krajem.

video Události ČT: Práce na zasypaném úseku jsou v plném proudu
Video Události
video

Události ČT: Práce na zasypaném úseku jsou v plném proudu