Tramvajový průvod Prahou

Tramvaje patří Praze a Praha patří tramvajím – již 140 let

Průvod 35 tramvají od koněspřežného vozu z roku 1886 po čerstvě dodanou zástupkyni inovované série tramvají Škoda 15T projel Prahou. Připomněl tak 140. výročí od otevření první koněspřežné dráhy v Praze. Průvod představil historii pražských tramvají prostřednictvím provozuschopných exponátů ze sbírek muzea dopravního podniku i vozy, které provoz ve městě zajišťují dnes.

Pražská tramvajová síť patří se 143 kilometry mezi nejrozsáhlejší na světě (na špičce pomyslného žebříčku je Melbourne) a může se chlubit bohatou historií. Není sice nejstarší v současném Česku, neboť prvenství patří Brnu, ale přesto si v průběhu příštího týdne připomene 140 let od okamžiku, kdy vyjely první tramvaje na trať Národní divadlo – Invalidovna. Konkrétně se tak stalo 23. září 1875.

Provozovala je společnost Pražské tramwaye belgického podnikatele Eduarda Otleta. Příběh první elektrické tramvaje je dobře známý, u příležitosti jubilejní výstavy v roce 1891 ji zprovoznil František Křižík a v dalších čtrnácti letech elektřina tramvajovou síť zcela ovládla. Tramvaje sloužily Pražanům v dobách dobrých i zlých. I přes problémy s dodávkami elektřiny se nezastavily v průběhu první ani druhé světové války, odolaly i celosvětovým vlnám rušení tramvajových provozů v 50. a 60. letech a navzdory plánům vedení města a postupné redukci sítě nezanikl tramvajový provoz ani po roce 1974, kdy začala v Praze jezdit podzemní dráha.

Zdroj: Archiv Dopravního podniku hlavního města Prahy

Průvod tramvají ze sbírek muzea pražské MHD i ze současného provozu projíždí Prahou každých deset let. Vydal se po tradiční trase od Mánesova mostu kolem Národního divadla, přes Václavské náměstí a náměstí Republiky na smyčku u Výstaviště v Bubenči. Původnímu účelu posloužila zelená salonní tramvaj se zlatými doplňky číslo 200, která vznikla pro potřeby primátorů tehdejšího královského hlavního města a nyní svezla i primátorku Krnáčovou. Zajímavostí byla kolona pracovních tramvají včetně nákladní soupravy z 10. a 20. let minulého století nebo fenoménu posledních měsíců – oranžové mazací tramvaje.

Při minulých průvodech se mohla historickými tramvajemi svézt i široká veřejnost, tentokrát byly pouze pro pozvané cestující, ostatním byly k dispozici alespoň novodobé tramvaje – rekonstruované vozy T3 a nové stroje 14T a 15T – které jely na konci průvodu.