V Bubnech šla k zemi nejcennější budova – bývalé železniční dílny

Největší budova v areálu nevyužívaného nádraží Praha-Bubny – bývalé dílny státních drah jsou už minulostí. Investor dokončil jejich demolici. Potvrdila to mluvčí majitele pozemku Orco Property Group Eva Kučmášová. Podle odborníka na průmyslové památky Benjamina Fragnera byla právě tato budova v areálu nejcennější. O památkovou ochranu však přišla před šesti lety.

Zdroj: Facebook Autor: Facebook/Matěj Stropnický

„Hlavní hala, tedy budova bývalé dílny, je stržená. Je to však jen začátek prací, další budovy na zbourání teprve čekají,“ řekla Kučmášová. Práce by podle ní měly trvat kolem tří měsíců.

Náměstek pražské primátorky Matěj Stropnický demolici největší budovy komentoval na svém facebookovém profilu. „Z původních hal zbývá už cca jen pět procent. Dílo zkázy je v tomto případě již vlastně dokonáno. Teď se musí město znovu poradit, co dál,“ napsal Stropnický a status doplnil fotografií zbořeniště.

Původně bylo památkově chráněných 8 budov

Developerská společnost Orco Property Group získala budovy a pozemky v areálu nádraží Bubny v roce 2006. Tehdy bylo osm objektů v areálu památkově chráněných, ministerstvo kultury je na seznam zapsalo v roce 2004. Po opakovaných žádostech vlastníka v roce 2008 ministerstvo zrušilo ochranu nejprve pěti a za několik měsíců dalších dvou objektů.

Na budovy platí demoliční výměr vydaný před pěti lety, který po několika prodlouženích vyprší na konci letošního roku. Firma zachová pouze objekt vodárny, která je jako jediná stále památkově chráněná a demolice se jí netýká.

Železniční dílny na archivním snímku
Zdroj: ČTK/MČ Praha 7
Autor: MČ Praha 7

Se záměrem zbourat budovu bývalých dílen nesouhlasila radnice městské části Praha 7, námitky mělo také vedení magistrátu. Podle Fragnera je památkově chráněná vodárna jen drobná stavba, nesrovnatelná s dílnami, které o památkovou ochranu přišly a byly typickými stavbami své doby – měly určující charakter pro dané území. Protest proti bourání vyjádřil také Martin Kadrman z památkářské Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví.

Investor tvrdí, že vedení městské části vyzval ke společnému jednání o budoucnosti areálu už letos v březnu, nikdo na výzvu údajně nereagoval. Místní politici se ozvali až na konci předminulého týdne, kdy do areálu vjely první stavební a bourací stroje.

Bývalé železniční dílny na nádraží Praha-Bubny
Zdroj: ČTK / MČ Praha 7
Autor: MČ Praha 7

Rozvojové území Bubny-Zátory, které leží mezi stanicemi metra Vltavská a Nádraží Holešovice, je jedním z patnácti velkých rozvojových území hlavního města, pro která platí stavební uzávěra. Majitel části pozemků, společnost Orco Property Group, plánuje na 27 hektarech postavit novou čtvrť.

 

Projekt původně počítal s výstavbou luxusních i klasických bytů, kancelářských prostor, nové školy, zdravotnického zařízení a univerzitního kampusu. Celkově by mělo vyrůst 1,2 milionu metrů čtverečních nadzemních ploch, z toho polovina kancelářských a třetina bytových ploch. Pražští radní tento týden v úterý však pozastavili pořizování změny územního plánu pro Bubny, která by výstavbu umožnila.