Historickým trolejbusem až do ostravského Dolu Michal

V Ostravě byly k vidění hned dvě technické památky najednou. Historický trolejbus Škoda 9TR vozil návštěvníky k Dolu Michal, kde se uhlí začalo těžit už za Rakouska-Uherska. Lidé jeho budovami procházeli přesně tak, jak dříve chodívali horníci na směnu. Speciální prohlídky byly součástí Dnů evropského kulturního dědictví.

Video Události v kultuře
video

UvK: Do Dolu Michal historickým trolejbusem Škoda 9TR

Trolejbus Škoda 9TR, ve slangu řidičů „devítka“, jezdil v Ostravě od roku 1977. Zároveň to byl první trolejbus ve sbírce čtyřiceti památkově chráněných veteránů. „Trolejbusy této typové řady byly v provozu od roku 1962. Poslední z nich dojezdily v devadesátých letech,“ upřesnil Matěj Němeček z Klubu přátel MHD.

Tato pojízdná technická památka zavezla návštěvníky na jinou technickou památku. Na Dole Michal se uhlí těžilo celkem 150 let. Pod ním vede labyrint chodeb čítající dohromady stovky kilometrů. Provádějí jimi bývalí horníci, přičemž stejně jako klasická havířská šichta začíná a končí v řetízkových šatnách a koupelnách.

Po cestě na šichtu průvodci dopřejí návštěvníkovi jen pár odboček. Zavedou ho do ošetřovny a nově také do konzervátorské dílny, kde oprýskávají křemičitým pískem korozi na motykách a hřebech. Sezóna na Michalu trvá do konce října. Jakmile se začne dříve smrákat, přijdou na řadu noční prohlídky za svitu hornických lamp.