Zóna v Bochoři má dvě varianty. Ta větší by znamenala zrušení letiště

Ministerstvo průmyslu a obchodu do konce roku rozhodne o podobě chystané průmyslové zóny v areálu bývalé vojenské vrtulníkové základy v Přerově-Bochoři, která má řešit vysokou nezaměstnanost v regionu. Varianty jsou dvě – s letištěm, anebo bez letiště. Představitelé olomouckého hejtmanství i Přerova jsou pro zrušení letiště a uvolnění celého areálu pro firmy.

Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka z ČSSD mají obě řešení své nevýhody i výhody. „Pokud by letiště zůstalo, bude k dispozici daleko méně pozemků, na druhou stranu to může být zajímavé pro firmy podnikající v leteckém průmyslu,“ uvedl Mládek. Dodal, že existence letiště může být atraktivní i pro majitele či manažery firem, kteří se přepravují letecky.

Bez letiště by vznikla unikátně veliká zóna

Primátor Přerova i olomoucký hejtman preferují zrušení letiště a vybudování velké ucelené zóny pro jednu velkou nebo více firem. „Vznikla by průmyslová zóna o velikosti čtyři sta hektarů, což nemá v republice obdoby,“ zdůraznil hejtman Jiří Rozbořil z ČSSD. Po odečtení letištních ploch a ochranných pásem by byla sotva poloviční. 

Video Studio ČT24
video

Mládek o variantách zóny v Přerově

Mládek o variantách zóny v Přerově

Jiří Rozbořil o průmyslové zóně v Bochoři

Rozbořil dodal, že výhodou areálu v Bochoři také je, že pozemky vlastní stát a odpadnou tak problémy s výkupy. „A obrovskou výhodou je napojení na dálnici D1 a je proto zásadní usilovat o urychlenou dostavbu,“ řekl hejtman. Pro vybudování zóny hovoří také blízkost železničního uzlu, který by se měl propojit s areálem vlečkou. Přerovský primátor Vladimír Puchalský zdůraznil, že by mělo jít o strategickou zónu s perspektivou na deset, patnáct a více let.

Vláda bude o zóně jednat v lednu

Ministr Mládek potvrdil, že vláda nemá žádnou velkou průmyslovou zónu, kterou by mohla nabízet významným investorům, přestože jejich zájem o Českou republiku roste. Zároveň připustil, že je otázkou, zda vůbec zóny stavět a nečekat na konkrétní investory.  „V minulosti se stávalo, že jsme postavily zóny, které pak zely prázdnotou. Teď je ale spíše opačná situace,“ shrnul. Při řešení podoby zóny v Bochoři by  podle něho ulehčilo situaci, kdyby se objevil velký investor s konkrétními představami. Naposledy se o lokalitu zajímala britská automobilka Jaguar Land Rover, která se ale nakonec rozhodla postavit továrnu na Slovensku. 

Vláda by o vybudování strategické průmyslové zóny v Bochoři měla jednat na začátku příštího roku. Premiér Bohuslav Sobotka její vznik podpořil a zdůraznil, že je potřeba maximálně urychlit stavbu dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, kde stát ještě nevykoupil všechny pozemky. Někteřé lidé z přerovské části Dluhonice, kterou má stavba ovlivnit, nesoulasí se schválenou trasou a nechtějí pozemky prodávat. Stavba předposlední části z Přerova do Lipníku nad Bečvou začala v červenci.

/*json*/{"map":{"lat":49.437513497061886,"lng":17.44328675842281,"zoom":13,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/