Blanka se otevře 19. září – o den dřív, ale o 4 roky později

Tunelový komplex Blanka se otevře příští sobotu 19. září ve 14:00. Do té doby tam ještě budou technici provádět bezpečnostní zkoušky. V prvních dnech až týdnech bude rychlost v tunelech omezena na 50 km za hodinu. Až si řidiči zvyknou, zvýší se na 70 km v hodině. Výhledově by se po otevření tunelů mohla Praha uzavřít pro nákladní dopravu, kamiony by mohly jen na dálnice a rychlostní silnice.

Tunel Blanka
Zdroj: ČTK Autor: Roman Vondrouš

Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) řidiče upozornil, že přestože se všeobecně mluví o tunelu Blanka, jde o komplex, který se skládá ze tří samostatných tunelů. „Je to tunel Brusnice, tunel Dejvice a tunel Bubeneč. Když se v nějakém z nich stane problém, pouze ten jeden ze tří bude vyřazen. Ostatní tunely budou dále fungovat. Z pohledu dopravy jsou to tři separátní díla,“ vysvětlil Dolínek. 

Už tento týden začal v rámci příprav na otevření tunelového komplexu fungovat například i semafor ve Wenzigově ulici na konci Nuselského mostu ve směru do centra. Způsobil zácpy, ale po ověření funkčnosti byl zase vypnut. Fungovat začne až souběžně s Blankou, tedy příští sobotu odpoledne. „Je to jedno z opatření, jak začít zklidňovat centrum,“ uvedl Dolínek.

Do nových tunelů by se řidiči měli dostat bez problémů ze všech dálnic a směrů. Třeba od Teplic v Troji nebo od Brna a Strakonic na Smíchově.

Zkoušky tunelu skončí v pátek - otevření se tak o den posouvá

Magistrát původně oznámil, že se tunel bude otevírat v neděli 20. září. „Chtěli jsme ho otevřít v první možnou chvíli,“ zdůvodnil posun termínu Dolínek. Závěrečné zkoušky, které umožní zkušební provoz trojice tunelů, skončí v pátek. Ve čtvrtek 17. září je naplánované ještě velké cvičení integrovaného záchranného systému.

Experti žádné zásaní problémy v dopravě po otevření Blanky nečekají

„Každá takováto změna může nějaké těžkosti přinést, ale že by se měla zhroutit doprava v Praze, to se nestane," řekl František Lehovec z katedry dopravních staveb dopravní fakulty pražské ČVUT.

Podle jeho kolegy Petra Moose z katedry aplikované informatiky může problémy v dopravě způsobit špatné napojení komplexu na pokračující městský okruh. Za ně podle něj mohou jak plánovači magistrátu, tak občanské iniciativy v pražských Holešovičkách a přilehlých oblastech.

Zavře se Praha pro nákladní auta nad 12 tun?

Většinu změn v dopravě neplánuje Praha zavádět okamžitě. Výhledově by se po otevření tunelového komplexu měla zklidnit doprava například ve Veletržní ulici, kde se provoz zúží do dvou pruhů, a na Malé Straně. Změny řeší na magistrátu tří pracovní skupiny, v první jsou městské části, které budou otevřením Blanky nejvíc ovlivněné, ve druhé zástupci všech městských částí Praha 1 až 22 a ve třetí odborníci.

„Připravili jsme plán na úplnou uzávěrku hlavního města Prahy pro nákladní dopravu nad 12 tun," řekl Dolínek. Těžké kamiony by mohly jen na dálnice a rychlostní silnice. Výjimky by mohl udělit jen magistrát nebo městské části, se kterými chce ještě plán probrat.

Většina odborníků podle Dolínka ale takové řešení nedoporučuje, dokud nebude otevřený Pražský okruh kvůli dopadům na okolní obce. Náměstek primátorky si ale myslí, že jedna věc je doporučení odborné, a druhá je doporučení politické. „Na ministerstvu dopravy jsem byl ubezpečen, že by to mohlo být možné," dodal Dolínek.

Změny i v městské hromadné dopravě

Po otevření Blanky dojde ke změnám taky v městské hromadné dopravě. Zvažuje se například zavedení autobusové linky, která by projížděla tunelem Blanka ze Zličína do Kobylis. 

Podle náměstka Dolínka by autobusy MHD, které budou Blanku využívat, mohly do jisté míry a s určitou nadsázkou řečeno fungovat jako metro. Intervaly by navíc měly mít jen v řádu minut. „Tím pádem propojíme některé městské části, které dosud propojení neměly,“ řekl Dolínek.

Jak ale náměstek primátorky současně upozornil, změny v městské hromadné dopravě by se neměly dělat jen jako jednorázový „výkřik“ - měly by být součástí komplexních systémových změn, které Praha připravuje.

Blanka měla fungovat od roku 2011

Šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů – od soudních pří přes prodražování až po propady půdy.

Jedním z problémů, které muselo vedení Prahy v posledních měsících řešit, byla výměna navlhlých kabelů v tunelu. „Dostali jsme od ČKD DIZ fakturu na 18 milionů korun za jejich výměnu. Vrátili jsme ji, protože ji nepovažujeme za oprávněnou,“ řekl Dolínek. Už v červnu firma poslala Praze fakturu na téměř 630 milionů, kterou město také odmítlo.

Podle Dolínka nechce město finanční záležitosti až do otevření tunelu řešit - Praha je na tom s dodavateli domluvená. Nejprve se musí zprovoznit tři tunely, a teprve následně začne série jednání o administrativně-finančních problémech.

Video Události
video

Události: Blanka se otevře už příští sobotu

Události: Blanka se otevře už příští sobotu

Události v regionech: Rozhovor s náměstkem primátorky Petrem Dolínkem

TK náměstka primátorky P. Dolínka k otevření tunelového komplexu Blanka