V šalinách není rozumět. Hlasatel musí na reparát

Zhruba polovinu textů musí přemluvit nový hlasatel, který hovoří k cestujícím v brněnské hromadné dopravě. Ne všechny názvy ulic jsou totiž v tramvajích slyšet srozumitelně. Někteří cestující poslali na dopravní podnik na 40 stížností a připomínek. Vadí jim i intonace.

Brněnská hromadná doprava
Zdroj: ČTK Autor: Igor Zehl

Nově musí namluvit Tomáš Peterka třeba slovo zastávka. Podle pedagožky JAMU a zároveň dabérky Sylvy Talpové není vyslovené správně. „Na slově zastávka není intonace toho slova taková, aby se dobře dalo navázat na název stanice. Myslím, že to musí trhat uši úplně všem,“ vysvětlila Talpová. Podle ní pokud člověk namlouvá bez názvu stanice, tak je to těžké a k správné výslovnosti jsou potřebné zkušenosti.

Hlas, který k Brňanům nyní v tramvajích a jiných dopravních prostředcích promlouvá, si vybrali sami v hlasování na sociálních sítích. Během tří měsíců vítěz Tomáš Peterka namluvil celkem 1500 slov nebo slovních spojení. Nyní jich bude skoro polovinu přemlouvat. „Samozřejmě ty výtky, které jsou, mohou být i oprávněné, ale každý má jiný vkus a jiné ucho,“ okomentoval stížnosti Peterka, který pracuje v Českém rozhlase v Hradci Králové.

Nejhůře je novému hlasu rozumět v trolejbusech

„Intonace se musí namluvit neutrálně, protože jedno slovo je použito třeba v padesáti větách, pokaždé v jiné souvislosti,“ vysvětlil majitel nového hlasu v brněnské MHD. Vysvětlení, proč nejde namluvit každá věta zvlášť, je jednoduché.

Skrývá se ve dvacet let staré krabičce, která vypouští slova k uším cestujících v každém vozidle, má ale velice omezenou kapacitu. Výměna sice je v plánu – jenže až ve chvíli, kdy bude na trhu modernější zařízení. Nejhůře je hlášení slyšet ve starých vozech nebo v trolejbusech. Dopravní podnik proto teď bude nastavovat hlasitost pro každé vozidlo zvlášť.

„Teď postupně, jak máme reakce od cestujících a řidičů, tak to budeme vychytávat a ta hlášení opravovat, aby se to líbilo všem,“ okomentoval situaci analytik dispečinku Pavel Zemánek. Zatím na dopravní podnik dorazilo několik desítek stížností. S kritikou se setkala i Peterkova předchůdkyně a dokonce ve větší míře.