O trať Plzeň–Most má zájem pět dopravců

O provoz železniční trati mezi Plzní a Mostem má zájem pět společností. Nabídku podaly České dráhy, RegioJet, Leo Express, GW Train Regio a společnost Arriva spadající pod německé Deutsche Bahn. Vítěz výběrového řízení, které ministerstvo dopravy vypsalo v únoru, by měl začít s provozem od prosince 2016.

„Skutečnost, že máme pět soutěžících, znamená, že i o tuto linku, která nepatří mezi nejvíce atraktivní, je zájem,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Spojení mezi Plzní a Mostem je neelektrifikované, denně tudy projedou čtyři páry rychlíků a v neděli pět párů dálkových spojů.

Cestující na trase z Plzně do Mostu by měly vozit zcela nové soupravy, schválené pro jízdu alespoň stokilometrovou rychlostí. Ministerstvo dopravy očekává bezbariérové vozy vybavené zásuvkami a wi-fi připojením.

Povinností nového dopravce naopak nebude uznávat jízdní doklady ostatních železničních společností. Vzájemné uznávání jízdenek nechal úřad na dohodě mezi konkrétními dopravci.

Dráhy si na tendr stěžují u Antimonopolního úřadu

Ministerstvo si od soutěže slibuje snížení cen, většina dnešních nabídek je lacinější, než za kolik zde dnes jezdí České dráhy. Společnost Arriva ze skupiny Deutsche Bahn, která do tendru vstupuje, dokonce podávala nabídku na provoz tratě mezi Plzní a Mostem už loni. Kvůli formálním nedostatkům ale úřad provoz do konce roku 2016 prodloužil národnímu dopravci.

České dráhy během dne správnost výběrového řízení zpochybnily - a podaly na ně stížnost. „Protože vnímáme určité pochybnosti o správnosti zadání k nabídkovému řízení na tuto linku, spočívající především v kritériích, která podle nás neumožňují připravit uchazečům srovnatelné nabídky, obrátili jsme se v této věci na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Zájem o provoz naopak ztratila britská společnost National Express. Podle výkonného ředitele české pobočky Jana Paroubka si společnost počká, až stát vypíše zakázku na trať s větším provozem.

Ministerstvo odemyká železnici poprvé po dvou letech

Vyhlášení výběrového řízení na provozovatele dálkové linky mezi Plzní a Mostem je po dlouhé době prvním krokem k otevření železničního trhu soukromým společnostem.

Naposledy se ministerstvo pokoušelo formou veřejné soutěže vybrat provozovatele na lince mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, ale muselo ji zrušit poté, co v březnu 2013 vyřadilo z tendru kvůli nesplnění kvalifikačních podmínek společnost Arriva. V tendru pak zůstal jediný zájemce, RegioJet podnikatele Radima Jančury.