V Česku narůstá počet soukromých škol. Zakládají je rodiče

Individuální přístup i pobyt venku nabízí soukromé školy, které si zakládají přímo rodiče žáků. S novým školním rokem se na jižní Moravě otevřely hned tři. Formálně se od veřejných škol neliší. Jiné jsou jen v tom, že je spravují sami rodiče místo obcí a měst.

„V rámci týdne mají děti dva dny, kdy jsou děti mimo školu. Jeden den by měly trávit v přírodě, čímž navazuje na tradici lesní školky, ze které vyrůstá, a jeden den by měly trávit někde, kde poznávají svět kolem sebe - na výletě, ve hvězdárně, v pekárně nebo přijde nějaký host za nimi," popsal koncept Základní školy Zahrada její ředitel Milan Růžička. Tuto školu založili rodiče samotných žáků.

Nyní jsou ve třídě v tišnovské škole především prvňáčci. S nimi do ní ale chodí i pár druháků a třeťáků. „Naší vizí vlastně bylo vytvořit třídu, která je smíšená. Nechávali jsme se inspirovat tím, jak fungují vesnické malotřídky, kde se děti učí samy od sebe. Starší často vysvětlují něco mladším a zároveň se učí vedení a podobně," pokračoval ředitel.

Školy slibují především individuální přístup

Vedení školy tak rodičům slibuje individuální přístup, pobyt na čerstvém vzduchu a hlavně učení se praktickým věcem z běžného života. „Hodně mě to fascinuje a myslím si, že to bude přínosné," okomentovala systém výuky Kateřina Tomisová. S ní souhlasí i další matka Marcela Pavelková. „Manžel ani já nemáme z té klasické základní školy tak dobré zkušenosti. A nemyslíme si, že nám daly něco do života," vysvětlila.

Podobných základních soukromých škol, a nejen těch, které založili rodiče, v Česku přibývá. Jen za posledních osm let jich vzniklo 32. „Jako rodič chápu, že chtějí rodiče pro své dítě to nejlepší. Jako ministryni školství by mě ale těšilo, kdyby všichni rodiče byli s veřejnými školami natolik spokojeni, že by svěřili své potomky právě těmto školám," uvedla ministryně školství Kateřina Valachová (nez. za ČSSD).