Ekonomický přínos Velké ceny má umožnit její dotování

Velká cena silničních motocyklů je natolik prospěšná pro stát, že si zaslouží dotaci, bez níž by nepřežila. Tak lze ve zkratce popsat mechanismus, který má umožnit legální dotování závodů z veřejných peněz. Pochyby o dotování Grand Prix se objevily loni v létě, veřejné peníze by totiž mohly být v rozporu s pravidly Evropské unie. Ministryně školství Kateřina Valachová (nez. za ČSSD) chce pro záchranu Grand Prix využít takzvanou službu obecného hospodářského zájmu.

„Neomezila bych to jen na Grand Prix, týká se to celkové právní regulace. Zpracovala jsem materiál, jak můžeme jako Česká republika legálně podporovat podobné podniky s přihlédnutím k jejich pozitivním daňovým dopadům. Tento materiál jsem dnes vložila do meziresortního připomínkového řízení, aby se s ním mohli seznámit všichni ministři," potvrdila ministryně školství Kateřina Valachová.

Materiál zmiňuje dvě cesty, jak lze velké akce podobné brněnské Grand Prix dotovat, aniž by se tuzemské instituce dostaly do střetu s pravidly Evropské unie. Jednou variantou je už dříve skloňovaná notifikace, tedy proces, kdy EU potvrdí, že nejde o nedovolenou podporu. Druhou možností je využít institut takzvané služby obecného hospodářského zájmu.

Institut v kostce umožňuje dotovat akce nebo služby, které jsou ztrátové, ale mají pro stát či region jiný přínos. V případě Velké ceny jsou to třeba daně za jídlo, pití, ubytování a zábavu desítek tisíc návštěvníků závodu. Plán ministryně už předběžně posvětilo Ministerstvo pro místní rozvoj i antimonopolní úřad.

Dluh zůstává

K pokračování Grand Prix v Brně je nyní potřeba dořešit vznik spolku, přes který se mají v budoucnu posílat peníze španělskému promotérovi Dorna Sports. Dořešit se taky musí dluh za minulé ročníky, který zatím Automotodrom nezvládl vypořádat. Celkem jde o 110 milionů korun.