Nádraží může být historické i moderní, ukázali brněnští architekti

Brno – Jak může po vhodné rekonstrukci vypadat hlavní nádraží v Brně zachované v současné poloze, ukázala skupina mladých architektů, kteří navrhli jeho novou podobu. Zachovali důstojnou pozici historické nádražní budovy, kterou doplnili moderními přístavbami a prostorným podchodem, který umožní propojit historické jádro s budoucím Jižním centrem. Návrh vypracovali architekti na zakázku sdružení Nádraží v centru, které se snaží zamezit plánovanému přesunu nádraží na jih.

Návrh počítá se vznikem nové haly vedle historické budovy a funkcionalistického objektu hlavní pošty. Kolejiště má dostat odvážnou střechu, která však bude mít průhledy. „Navrhli jsme střechu jako lehký baldachýn s průzory na dominantu Petrova, kterou bude možné pozorovat z vlaku i ze všech nástupišť. Předpokládáme, že takto řešené nádraží by se stalo jedním ze symbolů Brna,“ popsal architekt Jan Vrbka.

S názory sdružení se architektonický tým vedený Karlem Havlišem ztotožnil, ačkoli i z jiných důvodů. Zatímco Nádraží v centru poukazuje na výrazné prodloužení cesty z centra Brna na vlak, architekti poukázali na finanční náročnost stavby nové centrální stanice. „Nejprve jsme tvořili různé urbanistické podoby a vize Jižního centra s odsunutým nádražím či městskou rychlodráhou. Posléze jsme došli k tomu, že Brno nutně potřebuje přehodnotit představu, že bude někdy odsouvat nádraží. To je finančně nereálná vize. Předložený návrh ukazuje, jaké by mohlo nádraží v centru být,“ uvedl Havliš, šéf jednoho z ústavů na fakultě architektury brněnské techniky.

Podle návrhu rekonstrukce hlavního nádraží je možné upravit stávající stanici tak, aby byla plně přístupná z obou stran a kolejiště netvořilo bariéru mezi historickým jádrem a Jižním centrem. „Z nádraží v centru dojde člověk za čtvrt hodiny jak na opačný konec historického centra, tak i na druhou stranu budoucího Jižního centra,“ přiblížil jeden z autorů návrhu Michal Krištof.

Architekti se zabývali také budoucí podobou Jižního centra. Dnes je to řídce zastavěné území na jih od současného nádraží. Vedení města chce dosáhnout oživení čtvrti právě tím, že přesune nádraží až na její konec, a plynule ji tak propojí s centrem.

Přestavba železničního uzlu je největší stavbou Brna posledních desetiletí, dle plánů magistrátu obsahuje víc než 1 000 stavebních objektů s rozpočtem v řádu až desítek miliard Kč. Dosud skončila první etapa stavby nového odstavného nádraží. Součástí investice za 3,3 miliardy korun byla například myčka kolejových vozidel.