Stav haly hlavního nádraží v Praze je špatný, oprava se prodraží o pětinu

Konstrukce haly pražského hlavního nádraží je v mnohem horším stavu, než se čekalo. Zrezlé jsou například nosné ocelové sloupy nebo dva z oblouků držících klenbu nad nástupišti. Dodatečné práce by měly vyjít na zhruba 80 až 100 milionů korun. Renovace probíhá od začátku roku.

Hala pražského hlavního nádraží
Zdroj: ČTK Autor: Roman Vondrouš

Nejvíce jsou poškozené rzí nosníky na krajích haly, nejvýrazněji jsou vystaveny povětrnostním vlivům. „Jejich spodní část bude nutné vyříznout a vyměnit,“ řekl hlavní inženýr stavby Miroslav Matula. Během těchto prací bude nosník podpírat provizorní konstrukce a zbytek pilíře bude nutné hydraulicky nadzvednout.

Náklady na současnou obnovu byly vyčísleny na 470 milionů Kč. Dodatečné práce měly vyjít na zhruba 80 až 100 milionů korun. Správa železniční dopravní cesty zatím částku oficiálně komentovat nechtěla, počká až na výsledky detailní obhlídky technického stavu. Ocelová konstrukce haly hlavního vlakového nádraží v Praze je stará přes sto let a nebyla nikdy důkladně opravována, částečná oprava spočívající v odstraňování starých nátěrů a opětovném natření se uskutečnila v roce 1975.

Práce se stihnou, cestující to ale lehčí mít nebudou

V platnosti by měl zůstat původní termín dokončení oprav. Práce by se tak nemusely zpozdit za květen 2017. Lze je totiž dělat souběžně s jinými. Co se ale pravděpodobně zhorší, jsou omezení pro cestující, která opravu haly za plného provozu provází. Už teď řada vlaků nezajíždí na hlavní nádraží, ale končí jízdu na nedalekém Masarykově nádraží.

Hlavní část stavebních prací spočívá ve výměně skleněných tabulí ve střeše haly. Jsou zanesené jak kouřem z parních lokomotiv, které dříve jezdily, tak třeba ocelovými částečkami, které se uvolňují z kolejí a kol při brzdění vlaku. Všechna tato skla musejí být vyrobená na zakázku. Jde totiž o tvrzené sklo, které má být z bezpečnostních důvodů odolné proti prasknutí. Část z těchto skleněných desek je navíc atypická, protože konstrukce není stoprocentně přesná. Vyrábí se tak tabule pro konkrétní okno v ocelové konstrukci.