Tramvaje se vrátily do Jablonce nad Nisou. Zdržely se hned dvakrát

Liberec – Po dvou odkladech začaly tramvaje opět vozit cestující mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Od loňského března procházely dva úseky jediné tramvajové trati v Česku, která spojuje dvě okresní města, rekonstrukcí. Novou podobu dostaly čtyři kilometry mezi oběma městy a konečná v Jablonci.

Mezi Libercem a Jabloncem skončila vláda náhradní autobusové dopravy – tramvaje jsou zpět. Na několika místech u trati ještě pokračují terénní úpravy, tramvaje ale od rána jezdí podle jízdního řádu – jako první projel spoj ve čtyři hodiny ráno z liberecké vozovny do Jablonce. „Je to jako vždycky,“ charakterizoval cestu řidič první tramvaje Jiří Štěpánek.

Za 370 milionů korun nechal dopravní podnik položit nové koleje na čtyřech z celkových dvanácti kilometrů trati, kde také vznikla nová výhybna. „Rozdíl v jízdě je znát. Na novém svršku je jízda plynulejší a klidnější,“ podotkl technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička. Současně dostala novou podobu jablonecká konečná. Nevábné přístřešky nahradily nové, na zastávce je také toaleta a občerstvení. Nástupiště je potom celé vyhřívané. „To cestující v zimě ocení, protože nástupiště nebude namrzat,“ věří ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Luboš Wejnar.

Rekonstruovaná trať
Zdroj: Radek Petrášek/ČTK

Črtvrtroční odklad způsobil nestabilní svah

Tramvaje se měly na jednu z mála českých tramvajových jednokolejek vrátit již v dubnu, tehdy ale ještě nebyla stavba hotová. Nastal totiž problém se svahem nedaleko jabloneckého dolního nádraží. „Mysleli jsme, že je to skála, ale ukázalo se, že tam je navážka, která začala ujíždět. Nemohli jsme to jen nějak provizorně zabezpečit, bylo nutné tam vybudovat opěrnou zeď,“ popsal Ludvík Lavička.

Další termín stanovil dopravní podnik na středu, kvůli technickým problémům ale výluku ještě o dva dny prodloužil. Objevila se závada na trolejovém vedení, navíc měl poruchu jeden z pracovních vozů. „Zvážili jsme všechna pro a proti, a protože je to jednokolejná trať a jde nám hlavně o bezpečnost a kvalitu provozu, tak jsme posunuli provoz s cestujícími až na pátek,“ uvedl Luboš Wejnar.

UDÁLOSTI: Liberecko-jablonecká trať ožila (zdroj: ČT24)

Zdaleka není hotovo vše

Patnáctiměsíční výluka nebyla mezi Libercem a Jabloncem první, opravy probíhaly posledních sedm let. Ještě ale není hotovo vše. „Chybějí ještě čtyři úseky,“ upřesnil ředitel DPMLJ. Proto také ani po dokončené modernizaci tramvaje nezrychlí, jízdní doba zůstává na 27 minutách. Kromě oprav stávající trati by jablonecká radnice časem chtěla trať ve městě prodloužit a přiblížit centru. „Znamená to vybudovat zhruba 700 metrů kolejí, rádi bychom to financovali z evropských fondů,“ řekl místostarosta Lukáš Pleticha.

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce nad Nisou je nejdelší meziměstskou tramvajovou tratí v Česku a také jedinou, která spojuje okresní města. Dalšími meziměstskými tratěmi v zemi jsou Most – Litvínov a Ostrava – Budišovice. Liberecko-jablonecká linka 11 denně přepraví zhruba 11 tisíc lidí.