Hlavní část nové silnice mezi Ostravou a Opavou bude hotová v říjnu

Ostrava – Stavba nové trasy silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, která patří k páteřním komunikacím Moravskoslezského kraje, se chýlí ke konci. Po deseti letech příprav a několika letech odkladů by měl být desetikilometrový úsek mezi Ostravskem a Opavskem letos v říjnu zprovozněn. Silnice za tři a půl miliardy patří k nejsložitějším dopravním stavbám v Moravskoslezském kraji.

Nový úsek mezi Velkou Polomí na Ostravsku a Mokrými Lazci na Opavsku je součástí celkové modernizace silnice I/11, která je pro region klíčová. Současný silniční tah mezi Opavou a Ostravou je nevyhovující a kvůli extrémně hustému provozu patří k nejnebezpečnějším v kraji. Nová cesta bude mít v každém směru dva pruhy, v nebezpečném stoupání hrabyňského kopce tři. Nepůjde o rychlostní komunikaci, ale silnicí 1. třídy s maximální rychlostí devadesát kilometrů v hodině.

Samotná stavba začala v roce 2009. O několik měsíců později ji tehdejší ministerstvo dopravy v čele s Vítem Bártou zastavilo a dělníci na dva roky staveniště opustili. „V současné době probíhají finální práce. Dokončujeme živičné vrstvy, krajnice, svodidla a dopravní značení,“ informoval hlavní stavbyvedoucí z dodavatelské firmy Eurovia Bohdan Pernica.

V úseku je dvanáct mostů a tři mimoúrovňové křižovatky, které umožní napojení na stávající silnice. „Vůbec největším a nejsložitějším stavebním objektem tohoto úseku je most přes údolí říčky Kremlice, který má na délku pět set metrů a na výšku padesát metrů,“ uvedl stavbyvedoucí.

Nová trasa se vyhne třem vesnicím

Na dokončení silnice netrpělivě čekají obyvatelé Hrabyně, Josefovic a Velké Polomi, kterým se nová cesta na rozdíl od té staré vyhne. Dosud jezdí přes vesnice denně až patnáct tisíc aut a dva tisíce kamionů. „Pro to, aby stavba vůbec začala, jsme udělali neuvěřitelné množství práce. Vyjednávali jsme v petičních výborech, senátu, Poslanecké sněmovně, na ministerstvu dopravy a dalších úřadech,“ shrnula starostka Hrabyně Zdeňka Jordánová z ČSSD.

Prodloužená Rudná je už odblokovaná

Na novou cestu na Opavu se však budou řidiči ještě minimálně rok napojovat až asi kilometr za Ostravou. Navazující stavbu zvanou Prodloužená Rudná, která vede z Ostravy po začátek okresu Opava, zabrzdily vleklé soudní spory s vlastníky pozemků. Podle tajemníka Sdružení obcí pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 Martina Dostála však soudy v červenci rozhodování ukončily. „Vrchní soud v Olomouci dospěl k rozhodnutí, že vyvlastnění pozemků vlastníků na úseku Prodloužené Rudné bylo oprávněné,“ uvedl Dostal. Až verdikt nabude právní moci, může stát požádat o stavební povolení.

Navazující obchvat Komárova není stále vyřešený

Na druhé straně před Opavou zase ještě není vyřešený obchvat Komárova. Doprava se tam zužuje do dvou pruhů a po otevření nové silnice by se tam mohly tvořit kolony. Podle studie, kterou si nechalo vypracovat město Opava, je nejpravděpodobnější jižní varianta obchvatu. Ta má však odpůrce v obci Suché Lazce, která by jím byla dotčena.