Úřady chtěly použít záznam z kamer ve Studénce k prevenci. Zatím to nelze

Studénka - Státní zástupce, který dozoruje vyšetřování střetu vlaku s kamionem ve Studénce, odmítl žádost drážních úřadů a ministerstva dopravy na zveřejnění kamerového záznamu z železničního přejezdu. Úřady ho chtěly použít jako odstrašující příklad jízdy na červenou, který by sloužil jako prevence. Po neštěstí vychází najevo, že výstražná světla v místě středeční tragédie nerespektuje řada řidičů. Starosta Studénky bude apelovat na vybudování nadjezdu.

Studénka: Na červenou se jezdí dál
Zdroj: ČT Ostrava

Kamery monitorují železniční přejezd ve Studénce od roku 2012. Zachytily i osudnou jízdu polského řidiče kamionu, která skončila střetem s pendolinem, třemi mrtvými a dalšími raněnými. Úřady ji chtěly využít k výchově řdičů, zatím ale zveřejněna nebude. „Není to možné, protože je to klíčový důkaz. Záznam budeme moci uvolnit až poté, co bude proveden jako důkaz u hlavního líčení,“ uvedl státní zástupce Aleš Boháč.

Státní zástupce: Před hlavním líčením nemůže být záznam zveřejněn

Podle ministerstva dopravy a drážních úřadů by záznam mohly používat autoškoly, aby si budoucí řidiči uvědomili rizika nesprávného chování na železničních přejezdech. „Ve spolupráci s ministerstvem dopravy jsme zvažovali využít záznamu při bezpečnostní kampani. Chtěli jsme ukázat špatné chování a příklad nesprávné reakce. Rozhodnutí státního zástupce ale samozřejmě respektujeme a chápeme,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Experti na dopravu se shodli, že řidič mohl střetu s rychlíkem jednoduše a bez velkých škod zabránit, když by prorazil závoru, která ho uvěznila na kolejišti. To prý ale neví spousta řidičů.

Video Úřady chtěly použít záznamy ze Studénky k prevenci
video

Úřady chtěly použít záznamy ze Studénky k prevenci

Kamery na přejezdu zachytily v roce 2013 dokonce podobnou situaci, jaká se stala minulou středu. Řidič kamionu vjel na koleje v době, kdy svítila výstražná světla a zůstal mezi závorami. Tehdy se ale nic nestalo. Podle policie i minulý týden projelo těsně před polským kamionem na červenou minimálně jedno další auto. Česká televize natočila hned den po tragédii, že řidiči výstrahu nerespektují.

Roku 1990 se na stejném přejezdu střetl rychlík s parním válcem

Starosta Studénky Lubomír Šobich z uskupení Studeňáci pro Studénku uvedl, že nehoda s tragickými následky se na stejném přejezdu stala už v roce 1990. „Přímo v prostoru mezi závorami probíhaly stavební úpravy. Na kolejiště vjel parní válec, do kterého narazil rychlík z Ostravy do Prahy. Stroj začal hořet, strojník v něm zahynul. Několik vagónů vykolejilo a řada lidí byla zraněna,“ popisoval starosta.

Uvedl, že přejezd je nebezpečný kvůli velmi vysoké frekvenci vlaků a nepoučitelnosti lidí, kteří nerespektují výstražná světla. „Budeme se tím zabývat na městské radě. Vzhledem k tomu, co už se tady stalo, chceme iniciovat bezpečnější řešení tohoto přejezdu, například nadjezd. Uvědomujeme si, že to bude běh na dlouhou trať. A je jisté, že to nebude jednoduché,“ řekl Šobich. Dodal, že je nereálné přejezd uhlídat. „Spousta lidí už zaplatila pokutu. Policie státní i městská tam běžně provádí kontroly. I když se teď disciplína obecně trochu zlepšila, spousta lidí je nepoučitelných,“ zdůraznil.

Polský řidič kamionu
Zdroj: ČTK
Autor: Jaroslav Ožana

V nemocnici zůstávají tři vážně ranění včetně strojvůdce

Tragická nehoda vlaku s kamionem naloženým paletami s plechy se stala minulou středu ráno. Řidič, kterého policie obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti a soud ho vzal do vazby, vjel na přejezd na červenou a zůstal stát mezi závorami. Před příjezdem pendolina stihl jen kousek popojet, takže vlak rozmetal návěs, kabina i s ním uvnitř zůstala celá. Na následky nehody zemřeli tři lidé a sedmnáct jich bylo raněno. Tři lidé, mezi nimi strojvedoucí vlaku, utrpěli velmi vážná zranění. „Všichni tři jsou mimo ohrožení života a jejich stav se zlepšuje. Jsou nadále na jednotce intenzivní péče. Jedna žena zůstává v umělém spánku, lékaři ji budou postupně probouzet,“ informoval mluvčí Fakultní nemocnice Ostrava Tomáš Oborný.

Cestující, kteří utrpěli nějakou újmu, mohou žádat České dráhy o náhradu škody. Sedm lidí už to udělalo. Celkem v pendolinu cestovalo 150 lidí. Příbuzní obětí dostanou zálohu odškodného asi 570 tisíc korun. Organizace pak bude peníze vymáhat po viníkovi. Vyšetřování případu je teprve na počátku. Policii čeká výslech raněných a mnoha dalších svědků. Drážní inspekce bude mimo jiné vyhodnocovat záznamy z černých skříněk pendolina, které je vážně poškozeno.