Zákaz pro kamiony se odkládá, v obcích dál nemohou spát

Domažlicko - Obyvatelé obcí Prapořiště a Všeruby, které leží těsně u hranic s Bavorskem, bojují už několik let s kamionovou dopravou a sepisují petice. Úřady obcím slíbily do konce května instalovat značky, které by těžkým nákladním autům vjezd zakázaly. Nakonec ale policie věc odkládá a žádá další měření. Počet kamionů v obcích se přitom poslední dobou téměř zdvojnásobil.

Řidiči kamionů by z Domažlicka do Německa měli jezdit po hlavním tahu na Folmavu a Furth im Wald. Místo toho ale z Kdyně směřují rovnou k hranicím - právě přes Prapořiště a Všeruby. Za hodinu jich obcemi projede kolem padesáti.

image_660574
Zdroj: ČT24

Nebezpečné úseky na silnici Kdyně - Všeruby - hranice

  • U sokolovny v Prapořištích - v pravotočivé zatáčce se dva kamiony nemají šanci vyhnout.
  • Všeruby - kamiony musí zpomalovat na minimální rychlost, aby se mohly vyhnout.

Zdroj: starosta obce Všeruby Václav Bernard (STAN)

Proti průjezdu kamionů už lidé z obcí sepsali petici. Například obyvatelka Prapořišť Helena Forstová popsala, že kvůli hluku z kamionů nemohou doma spát, takže zřejmě budou muset dům přestavět a změnit umístění ložnice a dalších obytných pokojů. Podle starosty Všerub se už poslední dobou občané obcí ptali, jestli petice budou mít nějaký výsledek, jestli vjezd kamionů bude skutečně omezen. Kvůli vibracím totiž mají i poškozené domy. 

Policie žádá aktuální data o nosnosti vozovky

Projekt na instalaci dopravních značek, které by vjezd kamionům zakázaly, už byl hotový. Platit ho měly radnice a Plzeňský kraj. Jenže omezení pro kamiony nakonec zastavila domažlická policie. „Dopravní inspektorát požaduje diagnostiku únosnosti vozovky. Pokud bude negativní, je třeba zpracovat návrh dopravního značení,“ popsala mluvčí domažlické policie Dagmar Brožová.

S tím ale nesouhlasí vedení obcí, kterých se zvýšená tranzitní doprava týká. Dopravní inspektorát prý s takovým požadavkem přišel na poslední chvíli a podle starostů zbytečně. Podle starosty Kdyně Jana Löffelmanna (ODS) přitom byla diagnostika hotová už před několika lety. Jenže data o únosnosti vozovky z roku 2009 k vydání stavebního povolení prý teď nestačí - dopravní inspektorát požaduje aktuální údaje. Kvůli tomu se některá jednání protáhnou. Celou diagnostiku zaplatí Správa a údržba silnic.

Kamiony jezdí i přes most, který má omezenou nosnost

Obce se snažily argumentovat i nosností mostů. Nákladní auta ale ve sporném úseku nesmí pouze na jeden z nich. Podle starosty Všerub Václava Bernarda (STAN) přitom do obce přijíždějí i kamiony těžší než 30 tun, přestože ze směru od Nýrska by se tam kvůli nosnosti mostu dostat vůbec neměly.

„My jsme dopravně-inženýrskému opatření, tedy omezení tonáže kamionů, dávali velkou naději, protože už jsme si vše odsouhlasili se zástupci Plzeňského kraje. Takže jsme zatím nic dalšího nepodnikali,“ konstatoval starosta Všerub Václav Bernard  (STAN). Problém by mohla pomoci řešit i novela zákona o pozemních komunikacích. Ta by měla začít zohledňovat zájmy lidí v souvislosti s přetíženou tranzitní dopravou. 

Značky proti kamionům se ve Všerubech zatím odkládají (zdroj: ČT24)