Po rekonstrukci hlavního nádraží bude přítmí na nástupištích minulostí

Na pražském hlavním nádraží se pracuje na opravě unikátní haly nad nástupišti. Její obnova bude stát půl miliardy. Zatímco současná oprava na boční stěně by mohla být hotová v polovině července, kompletní renovace bude omezovat provoz ještě příští dva roky.
Video Události ČT: Oprava hlavního nádraží pokračuje, zmizí přítmí
video

Události ČT: Oprava hlavního nádraží pokračuje, zmizí přítmí

Obvyklé zvuky oznamující hlášení o příjezdech a odjezdech vlaků se mísí s hlukem vrtaček a kladiv, jak dělníci pracují na renovaci boční stěny haly pražského hlavního nádraží. Železniční provoz se totiž nezastavil, dělníci tak v podstatě pracují nad hlavami cestujících. Uzavření nejvytíženějšího českého nádraží totiž nepřipadá v úvahu. „Je to samozřejmě pro naše dispečery otázka cviku a řízení,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Pracuje se ve výšce až dvanácti metrů a výhradně na lešeních. Dělníci nejprve odstraňují staré vrstvy barev. „Konstrukce se otryská,“ popsal stavbyvedoucí Lubomír Kukla, „následuje aplikace protikorozní úpravy.“ Potom se usadí nosná konstrukce pro okna, přičemž technologie odpovídá původní. Ve výsledku mají rámy šedou barvu a vyplňují je čiré okenní tabulky. Přesně tak vypadala hala i před sto lety. Srovnání se stavem před rekonstrukcí je zjevné. Původní tabulky už jsou stěží průsvitné. Charakteristické přítmí při čekání na příjezd vlaku by tak mělo být už brzy minulostí. Současné práce by měly být dokončeny během července, celá hala ale bude obnovená až za dva roky.

Přestože hlavní nádraží nepotkala uzavírka, neznamená to, že se práce na hale neodrazily na jízdních řádech. Část vlaků byla už v únoru odkloněna na Masarykovo nádraží, dalším spojům se upravily časy odjezdů.

Původní tabulky skla v porovnání s novými
Zdroj: ČT24

Začalo se u odbavovací haly, třeba dojde i na výpravní budovu

Pražské hlavní nádraží prochází renovací postupně. Už před čtyřmi roky se otevřely opravené prostory odbavovací haly, do níž přibyly i obchodní prostory. Na opravy ale dál čeká výpravní budova. Od Českých drah ji má pronajatou jiná firma, což byl dlouho problém. Povedlo se opravit aspoň část interiéru s Fantovou kavárnou. „Opravili jsme kopuli, vitráže, sochy a v tuto chvíli čekáme na znovuotevření slavné Fantovy kavárny, které by mělo nastat někdy v polovině července tohoto roku,“ řekl Martin Hamšík mluvčí Grandi Stazioni, která měla obnovu secesního prostoru i odbavovací haly na starost.

Složité vlastnické vztahy tak brzdí hlavně opravu fasády výpravní budovy, před níž vede magistrála. Než se všechny strany dohodnou, zřejmě z již tak značně poničené stavby ještě spousta omítky odpadne.

Fotogalerie Hlavního nádraží Praha na začátku rekonstrukce: