Tatra chtěla tříkolkou vyzrát na krizi. Dnes po ní touží sběratelé

Kopřivnice - Kopřivnická renovátorská firma staví repliku historické tříkolky Tatra 49. Malé nákladní vozy, které uvezly maximálně půl tuny nákladu, se začaly vyrábět v době hospodářské krize v roce 1929. Moc se však neujaly, vyrobilo se jich jen přes 200 kusů a také dva nebo tři prototypy v osobní verzi. Právě tuto malou tříkolku si objednal americký sběratel, který má už celou sbírku tatrováckých aut.

Konstruktéři Tatry měli za úkol vyrobit co nejlevnější užitkové vozidlo pro drobné živnostníky, které by se uplatnilo v době meziválečné krize. Využili některé díly z tehdy hojně vyráběné Tatry 12 a z Tatry 30. „Aby ušetřili alespoň jedno kolo, přišli s tříkolkou,“ vysvětloval majitel firmy. Vozy přesto na odbyt nešly. Do roku 1939 se jich vyrobilo celkem asi 206 kusů. A do současnosti se dochovalo jen několik. V kopřivnickém muzeu byl pouze podvozek nákladní verze.

Firma, která se specializuje na stavby prototypů a restaurování veteránů, má tento originální podvozek k dispozici. Jinak vychází pouze z dobových fotografií, některé další informace získala od vlastníků. Podvozek mechanici přestavují na osobní verzi. „Museli jsme například asi o metr posunout všechny ovládací prvky - plyn, ruční brzdu, řazení, pedály. V nákladním voze se totiž sedělo nad motorem a řidič měl všechny ovládací prvky po bocích,“ vysvětloval mechanik Michal Kania.

Video Kopřivnická firma vyrábí repliku tříkolky Tatra 49
video

Kopřivnická firma vyrábí repliku tříkolky Tatra 49

Kopřivnická firma vyrábí repliku tříkolky Tatra 49

Repliku Tatry 49 si objednal americký sběratel Jeff Lane. Pro jeho muzeum v Nashvillu firma Ecorra dodala už osm aut. „Celkem máme 23 vozů z kopřivnické automobilky. Z Tatry 49 jsem dosud viděl jen podvozek. Chtěl bych ji do sbírky, protože si myslím, že je to unikátní část historie Tatry,“ uvedl Lane, kterého zvlášť zajímají vozy neobvyklých konstrukcí.

Práce na výrobě repliky jsou nyní asi v polovině. Zbývá vytvořit karoserii a interiér. Na sedadla mají technici připravenou dřevěnou kostru. „Osadíme je péry, tvar upravíme pomocí gumožíní a potáhneme konečným materiálem – textilem, kůží nebo koženkou,“ dodal Vítězslav Himmer. Znovuzrozená Tatra 49 v osobní verzi bude plně funkční.