Vidím-li policistova záda, mám zastavit nebo jet?

Na jedné z nejsložitějších křižovatek v Liberci soutěžili policisté v „ručním“ řízení dopravy. V provozu se střídali po pěti minutách, nejlepší z nich postoupí do celostátního finále. Zaskočili tím ale mnohé řidiče, kteří často vůbec nevěděli, jak mají v danou chvíli reagovat. Gesta policisty sice zákon definuje a učí se v autoškolách, v praktickém provozu se ale řidič s něčím takovým setká naprosto výjimečně, takže pak logicky zapomíná, které natočení policisty znamená stůj a které naopak, že může jet.

V ruce mají směrovku, které sami policisté říkají „regulka“, a v ústech většinou píšťalku. Stojí uprostřed hustého provozu a obvyklé barevné symboly na semaforu musí nahrazovat jen svými gesty a pokyny. Situace, kterou dopravní předpisy definují, a dávají dokonce policistovi nejvyšší prioritu v hierarchii dopravního značení. V praxi je ale taková situace u řízení provozu na křižovatkách hodně neobvyklá.

Dopravní policistka Jiřina Jelínková, jedna z účastnic soutěže, která působí v Jablonci nad Nisou, například přiznala, že když okolo jedou velká auta, mívá docela strach. Uprostřed křižovatky kolem sebe nemá žádné hrazení ani plechy, proto musí vědět, kam případně odstoupit nebo uskočit, kdyby to bylo nutné. 

Dopravní policista z Liberce Stanislav Bém pak dodal, že někteří řidiči vůbec nemají přehled, co mají při kterých pokynech policisty dělat. „Když dáte pokyn, aby zastavili, tak vás objedou,“ popsal svou zkušenost. Současně ale s nadhledem dodal, že řízení provozu je občas vzrušující - někdy se ho prý dotkne i autobus. 

Čím váhavější jsou při spatření policisty řidiči, tím důraznější musí být samotný regulovčík. Každý jeho pohyb sleduje při soutěži porota. Hodnotí, jak jasně a podle zákona dává pokyny a jak často používá například takzvanou trojstrannou uzávěru. A dále jak vůbec dokáže s řidiči komunikovat. 

V rámci teoretické části soutěže policisté také psali písemný test, což byl vlastně klasický test z autoškoly. Za něj dostali body, které se započítávají do celkového hodnocení. Hodnocení praktické části soutěže je pak už na subjektivním posouzení hodnotitelů. „Hodnotí jasnost pokynů a třeba i vojenský krok při vstupování do křižovatky,“ uvedl Jan Frieser, vrchní komisař z liberecké policie.

Pokyny policisty při řízení provozu na pozemních komunikacích
Zdroj: ČT24 / Ford club / Schroter.cz

Jan Frieser připustil, že dopravní policie tímto „ručním“ způsobem dnes už křižovatky prakticky neřídí, alespoň v Libereckém kraji. „Nepočítám ale usměrňování provozu při dopravních nehodách,“ dodal Jan Frieser. I když si při soutěži řidiči často nevěděli rady, naštěstí se řízení provozu pomocí regulovčíků obešlo bez dopravní nehody. 

Video Soutěž v řízení provozu na křižovatce
video

Soutěž v řízení provozu na křižovatce