Na liberecké koleje se po 42 letech vrací historický vlečný vůz

Liberec – Na tramvajovou trať mezi Libercem a Jabloncem se po 42 letech vrací vlečný osobní vůz z roku 1932. Ten jako jediný ze čtyř kusů vyrobených pro úzkorozchodnou - tedy metrovou trať, neskončil ve šrotu. Jeho oprava trvala pět let a liberečtí nadšenci jí věnovali čtyři tisíce hodin. Jezdit má při výjimečných příležitostech, poprvé sveze cestující už v pátek při akci automuzea ve vratislavickém pivovaru.

„Členové Boveraclubu pracovali zdarma. Náklady na materiál a práce, co jsme si museli objednat, byly asi 800 tisíc korun,“ uvedl Tomáš Krebs, který se na renovaci vozu rovněž podílel. Většinu zaplatil klub z grantů od Libereckého kraje. 

Dochovaný unikát je jedním ze čtyř uzavřených vozů s ocelovou konstrukcí, které si Jablonec objednal v roce 1932 u společnosti Ringhofer pro dnes už neexistující tramvajovou trať z Rychnova do Janova. Jezdit ale začaly až o čtyři roky později, jablonecký dopravce kvůli rekonstrukcím tratí a vlivem světové hospodářské krize neměl dlouho na jejich zaplacení. 

Na trati mezi Libercem a Jabloncem jezdily v letech 1955 až 1973. Do dnešních dnů se dochoval jediný vůz, ostatní byly sešrotovány. Nepojízdný vůz získal Boveraclub v roce 2009, na dlouhodobé zápůjčce se domluvil s Technickým muzeem v Brně, který měl tramvaj ve své sbírce od roku 1979. 

Podle Krebse nebyl vůz v dobrém stavu, na čemž se podepsala i špatná údržba za minulého režimu. „Když jsme vůz rozdělali, tak jsme za lavicemi našli rozbité skleněné tabule, modře natřené, což bylo zatemnění z druhé světové války. Takže nám došlo, že od té doby vůz nebyl rozdělán a neměl žádnou větší údržbu,“ vylíčil. Podle něj museli vůz odstrojit až na holý skelet a zpětně kompletovat dosazením renovovaných původních dílů. Osvětlení tak například zajišťují světla připomínající lustry.

Video Vlečný vůz sveze první cestující už zítra
video

Vlečný vůz sveze první cestující už zítra

Ve voze je dvacet míst k sezení a třicet k stání. Chybí motor i volant – vůz je vybaven jen ruční brzdou. „Když byly návaly, tak se stávalo i to, že cestující stáli na posledním schůdku a viseli ze dveří ven,“ popisuje další ze členů Boveraclubu Jan Roženský. 

Vlečný vůz bude jezdit v soupravě s motorovým vozem 6MT z roku 1953. „V podstatě se tyto vozy vrací k sobě, na lince mezi Jabloncem a Libercem spolu v minulosti jezdily,“ konstatoval Krebs. Bizarní je barevná kombinace obou vozů, zatímco 6MT je červený, vlečný vůz zelený. „Vyrobený byl sice také červený, ale v zelinkavých barvách jezdil v 50. letech. Takto tramvaje natírali Jablonečané, tak jsme se to rozhodli zachovat,“ dodává Krebs.