Pruh pro cyklisty versus pokračování D11, to je oč ve Stěžerech běží

Stěžery u Hradce Králové dál blokují plánovanou dostavbu dálnice D11 ve směru od Hradce Králové na Jaroměř. Ani včera večer zastupitelé obce neschválili prodej dvou parcel, bez kterých se stát při stavbě pokračování dálnice D11 neobejde. Vesnice chce, aby jí Ředitelství silnic a dálnic zaplatilo rozšíření mostu přes dálnici o 2 metry široký pruh pro cyklostezky, jinak že neustoupí. Stěžery totiž plánují postavit cyklostezku do Hradce Králové a její trasa se s trasou budoucí dálnice kříží. ŘSD se ale odvolává na zákon, podle kterého podobné projekty financovat nesmí.

Na jedné straně cyklostezka, po které by lidé ze Stěžer a okolí mohli bezpečně jezdit do Hradce Králové. Na druhé straně stavba klíčové dopravní tepny, která odvede vnitrostátní i mezinárodní dopravu od Hradce Králové dál směrem k polským hranicím. Po této trase totiž jezdí například kamiony do Polska a do Pobaltí - a současná silnice první třídy prochází přes obce a města směrem k Náchodu.

A stavitelé dálnice D11 u Stěžer na Hradecku teď narazili na takřka nepřekonatelnou překážku. Od Stěžer potřebují koupit dvě parcely o výměře 1780 metrů čtverečních, kudy má dálnice vést. Obec má ale podmínku a kompromis nepřipouští.

Stěžery od Ředitelství silnic a dálnic žádají, aby rozšířilo mostní konstrukci o dva metry pro připravovanou stavbu cyklostezky - a aby ŘSD toto rozšíření hlavně zaplatilo, vysvětlila Dagmar Smetiprachová (nestr.), starostka obce Stěžery. „Já osobně nemám pocit, že bychom stavbu dálnice blokovali,“ řekla starostka. 

Trasa pokračování dálnice D11 ve směru na Jaroměř
Zdroj: ČT24

Cyklostezka do Hradce Králové, kterou chce obec postavit a má už studii, by tak překlenula dálnici. Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ale konstatoval, že ŘSD ze zákona nesmí financovat projekty tohoto typu. „Snažíme se najít kompromisní řešení, například spolufinancování ve spolupráci s krajem,“ uvedl Jan Rýdl, mluvčí ŘSD. V rozhovoru v pořadu Události v regionech Rýdl dále řekl, že podobné situace zažívá ŘSD relativně často, jen nemají tolik publicity. „Naším základním nástrojem je jednat. Hledat řešení, vstřícné přístupy na jedné i na druhé straně,“ uvedl Jan Rýdl.

V pondělí večer měli zastupitelé Stěžer na programu bod „prodej pozemků pro dálnici“. Smlouvu ale neschvalovali. Nepomohlo, že stát podle novely zákona cenovou nabídku zvýšil víc než dvakrát. Z 280 tisíc na 630 tisíc korun.

Dagmar Smetiprachová (nestr.), starostka obce Stěžery vysvětlila, že kupní smlouvu dala k revizi právníkovi a že ji ještě zrevidovat nestihl. „Nemáme ji k dnešnímu jednání nachystanou,“ dodala Dagmar Smetiprachová.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl v reakci na to uvedl, že je to pro ně komplikace a další stavbu dálnice D11 to zdržuje. Připomněl současně, že ŘSD nabízelo na vlastní náklady rozšířit projektovou dokumentaci, aby už cyklostezku zohledňovala. Zastupitelé Stěžer sice už v minulosti záměr dvě parcely prodat schválili, tehdy ale šlo jen o obecnou proklamaci. A most s cyklostezkou přes dálnici je pro ně klíčový. „Obec chce pozemek prodat, nespekulujeme o ceně. Návrh ceny je již odsouhlasený oběma stranami,“ uvedla starostka.

Bývalý starosta: Jde o bezpečnost a o napojení mikroregionu na Hradec Králové

Stěžery podle slov bývalého starosty Jaroslava Šmída nechtějí být odříznuty od Hradce Králové, který je pro ně spádovou obcí. „Nejsou to jen zájmy obce Stěžery, ale celého mikroregionu,“ uvedl Jaroslav Šmíd s tím, že cyklostezka propojuje nejen obec, ale celé Nechanicko. Bývalý starosta zároveň dodal, že cyklostezka je potřeba i kvůli bezpečnosti. Smutnou zkušenost má přímo jeden ze zastupitelů, kteří o prodeji pozemků budou rozhodovat. Otec tohoto zastupitele podle Jaroslava Šmída zemřel na kole, když jel do města - přejelo ho auto.  

Vyvlastňování pozemků kvůli stavbě D11

S obcí Stěžery vede hradecký magistrát souběžně také vyvlastňovací řízení. Zatím je ale na žádost státu přerušené. Doufá, že s obcí se podaří dohodnout. Času už ale moc nezbývá. K procesu vyvlastňování Jan Rýdl v Událostech v regionech dodal, že jde o poslední použitelný nástroj, který ŘSD občas využije, nicméně je to řešení až v extrémním případě. „Může to znít špatně, že někomu vezmeme pozemek, ale ve skutečnosti je to vlastně nucený prodej státu,“ řekl Jan Rýdl. Dálnice kolem Stěžer se má stavět v příštím roce. Překážka ale zatím zůstává.

Výkupy pozemků na trase Hradec Králové - Jaroměř

Na úseku z Hradce Králové do Smiřic má ŘSD vykoupeno 95 % pozemků.

  • Nevypořádáno je 7 listů vlastnictví.
  • Jsou podány 4 návrhy na vyvlastnění.

Na úseku do Jaroměře má ŘSD vykoupeno 91 % pozemků.

  • Návrhy na vyvlastnění jsou v tomto úseku pozastavené, protože ŘSD může díky novele zákona nabídnout víc peněz - bude se ještě pokoušet se s vlastníky domluvit. 

Zdroj: Jan Rýdl, mluvčí ŘSD

Na Královéhradecku nejde o první případ, kdy stát obtížně získává pozemky pro stavbu dálnice. Jednání s farmářkou Havránkovou trvala téměr 20 let. Nakonec pozemky pro dálnici do Hradce prodala a vyměnila se státem za jiné s doplatkem 90 milionů korun.