Vzhůru na palubu! Na Brněnské přehradě začala plavební sezona

Brno – „Parníky“ vyrazily po půlroční přestávce na Brněnskou přehradu. Lodníci v posledních dnech finišovali s přípravami, po zimní pauze museli lodě hlavně umýt a naleštit. Stejně jako loni bude letos na přehradě celkem šest lodí – pět moderních a jedna historická z poloviny minulého století.

Loď Brno by mohla dělat vedle kotvícím „parníkům“ pomyslného dědečka. Vody brněnské přehrady brázdí už víc než šestapadesát let. Přesto byla na letošní sezonu připravena dřív než ostatní. „Musí se všechno zamést, uklidit, vyčistit, podívat se, jestli funguje,“ popsal přípravy lodník Robert Kubáček.

Za sezonu najede každá loď asi sedm tisíc kilometrů, dohromady sveze flotila brněnského dopravního podniku na 180 tisíc lidí ročně. Plavební sezona v dubnu začala na Vranovské přehradě a na Dyji u Břeclavi. Hladinu spodní nádrže v Nových mlýnech rozvlní parníky až v květnu. Brněnské lodě vyplují s cestujícími poprvé v sobotu o tři čtvrtě na jedenáct dopoledne. 

Video Zahájení plavební sezony v Brně
video

Zahájení plavební sezony v Brně

Zahájení plavební sezony v Brně

ud, 18.4.2015

Vedoucí lodní dopravy Martin Ecler o přípravě na novou sezonu

V Brně se plaví téměř sedmdesát let

Myšlenka využít hladinu údolní přehrady na řece Svratce u Kníniček k provozu rekreační lodní dopravy měla své počátky již v třicátých letech, dříve, než byla přehrada dokončena. Provoz lodní dopravy byl zahájen rok po válce - 5. května 1946. Nejprve lodě jezdily jen po hrad Veveří, o tři roky později už byla plavební dráha prodloužena až do Veverské Bítýšky.

Začátky provozovny lodní dopravy na přehradě byly velmi skromné. V prvním roce provozu se lodě ošetřovaly i stavěly prakticky pod širým nebem. V roce 1947 byl postaven dřevěný hangár s několika dalšími menšími dřevěnými objekty, který umožňoval alespoň část prací provádět pod střechou. Od roku 1995 mají lodě a jejich správci k dispozici ocelovou provozní budovu na břehu přehrady, která svým tvarem a barvou symbolizuje loď.