Tři ze čtyř nových stanic metra nemají validátory

Praha - Na třech ze čtyř nových stanic metra na trase A není možné aktivovat kupon Opencard. Scházejí tam totiž validátory. Jinde v metru běžné zařízení sem dopravní podnik nesměl umístit. Nedohodl se totiž s dodavatelem, který pro takzvané validátory vyrábí software.  

Při dobíjení Opencard přes internet musí cestující vždy po zaplacení kupon ještě aktivovat vložením karty do takzvaného validátoru. Ty jsou téměř ve všech stanicích metra. Na novém úseku trasy A ale chybí - konkrétně není na stanici Bořislavka, Petřiny a Nemocnice Motol. Jedinou výjimkou je stanice Nádraží Veleslavín. Tam validátor je - jde o poslední kus, který dopravnímu podniku zbyl.

Situace je důsledkem toho, že se Praha stále nedohodla s dodavatelem karet, společností eMoney Services, na prodloužení podpory Opencard. Podle mluvčího pražského dopavního podniku Jiřího Štábla jsou důvodem komplikace při přehrávání softwaru: „Společnost EMS odmítla poskytnout dopravnímu podniku součinnost, to znamená bylo potřeba najít náhradní řešení,“ uvedl Jiří Štábl. To už se podle něj ale podařilo nalézt. A zhruba do 1 měsíce by měly být do zbylých nových stanic úseku metra A všechny validátory dodány. 

Martin Opatrný, mluvčí eMoney Group, konstatoval, že jejich společnost nemohla poskytnout součinnost, protože nebyl žádný smluvní rámec. „V případě, že by dopravní podnik vystavil objednávku nebo zajistil smlouvu na tuto součinnost, velmi rádi bychom s tím pomohli,“ řekl Martin Opatrný.

Na otázku redaktora ČT, jestli validátor může fungovat i bez vědomí a součinnosti společnosti eMoney Group, Martin Opatrný řekl: „My máme autorská práva k systému Opencard. A validátor pracuje s tímto systémem.“ Podle Martina Opatrného to znamená, že pokud bude někdo chtít systém rozšířit, například o validátor, musí nahrát systém a měl by jednat se společností eMoney Group jako s vlastníkem autorských práv.

Jak Martin Opatrný dále uvedl, v této věci s dopravním podnikem k dohodě nedošlo: „Vyměnili jsme si několik dopisů, ale nedošlo k dohodě o tom, že by se validátor mohl instalovat,“ řekl Opatrný.

Podle společnosti totiž neexistuje smlouva, na základě které by systém Opencard mohla dále podporovat. Firma zpochybňuje i oprávněnost zapojení jediného validátoru, který je na Veleslavíně. „Domníváme se, že se může jednat o instalaci v rozporu s autorským zákonem. Situaci musíme zanalyzovat a potom případně přijmeme příslušné kroky,“ řekl Martin Opatrný, mluvčí eMoney Group.

Dopravní podnik nyní pracuje na svých vlastních validátorech. „Bude se jednat o odlišný typ, výrazně odlišnější typ, než jsou ty aktuální,“ řekl Jiří Štábl, mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Všechny stanice nového prodlouženého úseku metra mají být osazeny novými validátory zhruba do poloviny května. Cena za jeden nový přístroj je podle Jiřího Štábla 40 tisíc korun. Že by na stanici Nádraží Veleslavín došlo k porušení autorského zákona, dopravní podnik odmítá s tím, že na software v tomto validátoru má licenci. 

Video Tři nové stanice metra bez validátorů
video

Tři nové stanice metra bez validátorů