Český Těšín pro ostudu? Město připravuje regulaci reklam

Český Těšín - Historického centrum Českého Těšína včetně Hlavní třídy hyzdí reklamy na alkohol a obchody s levným asijským zbožím vystrčeným až na ulici. Bije to do očí ve srovnání s tím, jak naopak pěkně vypadá polský Cieszyn, který je oddělený od českého řekou Olší. Upozornil na to architekt Karel Cieslar, který vyzval představitele města, aby s tím něco dělali. Radnice nyní zvažuje nařízení a vyhlášky, které by mohly vzhled města vylepšit.

Karel Cieslar v lednu vyzval dopisem vedení Českého Těšína, aby schválilo vyhlášku, která by omezila reklamy a některé obchody v historickém centru, které je od loňského května chráněnou památkovou zónou.

Zakažte propagaci alkoholu, žádá architekt

"Přes dvacet velkých reklam ORIGINIAL ALKOHOL a jim podobných, které hyzdí fasády Hlavní třídy, není určitě věc, kterou se chceme prezentovat,„ říká Cieslar, který apeluje na kulturní tradice města. Vyhláška by měla podle něho specifikovat reprezentativní ulice v centru města, ve kterých by nebyla dovolena reklama a propagace alkoholu či hazardu, ale ani tyto specializované obchody a podniky, které podle něho nepatří do tohoto veřejného prostoru. “Součástí vyhlášky by měla být také maximální povolená velikost vývěsních štítů a reklam, podobně jak je to zavedeno například v polském Krakově," navrhuje Cieslar.

Řada lidí mu dává za pravdu. „Člověk to pomalu přestal vnímat, protože kolem toho chodí řadu let. Je ale pravda, že Hlavní třída je na ostudu. Všude samý alkohol, šmejd a nevkus,“ uvedla například důchodkyně Marie Klusová.

Radnice konzultuje možnosti s právníky

Jaké má radnice možnosti, pokud by chtěla reklamu omezit? „Reklamní zařízení na fasádách historických domů, která podléhají stavebnímu zákonu, mohou obce řešit obecně závaznou vyhláškou. Ostatní zařízení je třeba regulovat formou nařízení,“ informovala mluvčí ministerstva vnitra Petra Kučerová.

Vedení města se podle mluvčí Doroty Havlíkové přípravou předpisů, které by mohly vzhled památkové zóny zlepšit, intenzivně zabývá. Možnosti konzultuje i s právníky ministerstva vnitra. Podle právničky radnice Marcely Cechlové to ale není vůbec jednoduché. „Jde o nové téma, které nemá podchyceno žádné město nebo obec. Problematiku budeme muset ošetřit trojím způsobem - obecně závaznou vyhláškou, nařízením a metodickými pokyny tak, abychom se nedostali do rozporu s právním řádem,“ uvedla Cechlová. Dodala, že v minulosti se o podobné vyhlášky pokusily dvě či tři města, ale ministerstvo vnitra je zrušilo.

Město zřejmě zakáže ověšovat fasády zbožím

Reálné je zřejmě zakázat obchodníkům, aby ověřovali fasády historických domů zbožím, což dělají hlavně asijští prodejci. „V tom jsme zatím nejdále. Nařízením města budeme moci zakázat vystavovat zboží na veřejně přístupném místě, což je přední část budovy až po vchod do prodejny,“ uvedla Cechlová.

Památkáři podle mluvčí obcházejí vlastníky objektů v památkové zóně a jednají s nimi o možných změnách k lepšímu. Nová Komise pro regeneraci památkové zóny rovněž provádí inventuru památek podle jejich významu, což má sloužit k získávání dotací na opravy. „Tato komise také připravuje metodické pokyny pro vlastníky, jak mají objekty upravovat. Jednalo by se právě o stanovení povoleného písma pro reklamu a velikost reklam na domech. Zřejmě by omezil i polepování výkladů na jednu třetinu plochy,“ doplnila Havlíková.

Obchodníci mají těžkou konkurenci za Olší

Zdůraznila, že ne všechny budovy a obchody jsou pro ostudu. „Mnohé jsou velmi pěkné,“ řekla. V regulačních opatřeních podle ní nelze zacházet do příliš velkých extrémů vzhledem k tomu, že obchodníci to mají ve městě těžké. Řada lidí totiž chodí nakupovat do Polska, kde je levněji.

Architekt Cieslar radním také navrhl, aby město regulovalo prodej alkoholu v centru a zakázalo používat slovo alkohol v názvech a na reklamních tabulích. „To je ale podle právníků ministerstva vnitra neprůchozí, protože jde o legální zboží,“ řekla Havlíková.

Rozsah zákazu reklamy na historických domech v současné době řeší i Praha. Vyhlášky a pokuty moc nepomáhají. Představitelé Opavy a Plzně potvrdili, že se vyplácí komunikovat s majiteli domů.