Technická univerzita v Ostravě získala patent na inovativní motorku

Ostrava – Výzkumný tým Institutu dopravy Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava získal patent na výrobu motorky se systémem zavěšení předního kola s měnitelnou geometrií. Jde o originální technologii, která by měla přinést jezdcům větší komfort jízdy, ale především zvýšit jejich bezpečnost na silnicích.

S patentovaným vynálezem týmu ostravských studentů a pedagogů v čele s Jakubem Šmirausem si může řidič přímo za jízdy nastavit polohu řídítek i předního kola. „Jde o elektromechanický systém, který mění sklon vidlice. Tím se mění i závlek předního kola, který má zásadní vliv na dynamiku motorky a její ovládání,“ vysvětloval student doktorand Jakub Šmiraus.

Jezdec si může na stroji nastavit různé polohy. Například pro sportovní nebo cestovní úpravu se motorka sníží a přední kolo se posune až o deset centimetrů dopředu. Je pak stabilnější, ale hůř zatáčí. Ve městě lze navolit polohu připomínající skútr, kdy je motorka kratší a vyšší. „Za cenu nižší stability je motocykl lépe ovladatelný, lehčeji zatáčí, ale není vhodný pro vyšší rychlosti nebo přejíždění podélných nerovností,“ vysvětloval Šmiraus.

Video Vysoká škola báňská získala patent na motorku
video

Vysoká škola báňská získala patent na motorku

Vysoká škola báňská získala patent na motorku

Na motorce pracovali studenti spolu s pedagogy téměř čtyři roky. Letos prototyp představili na motorshow v Praze. Teď už jednají s evropskými výrobci, kteří projevili o výrobu motorek s měnitelnou geometrií zájem. „Jde o inovativní technologii, která je velice dobře aplikovatelná pro široké spektrum zájemců,“ shrnul Aleš Slíva, ředitel Institutu dopravy při strojní fakultě Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava.

Šmirausům tým nyní dokončuje další prototyp ještě modernější motorky, se kterým chce uspět u evropského patentového řízení. Ta by měla umět polohu řídítek i předního kola nastavit sama podle toho, jak rychle, v jakém úhlu a po jakém terénu jezdec pojede.