Olomoucký kraj bude dotovat rekonstrukce nebezpečných přechodů

Olomouc – Olomoucké hejtmanství letos poskytne městům a obcím více než 4 miliony na vybudování nebo rekonstrukci přechodů pro chodce. V kraji jsou jich totiž stovky, které nevyhovují bezpečnostním normám. Podobná situace je i v dalších krajích. Policie stav přechodů prověřuje a vyzývá k nápravě. Ty, které obce nezmodernizují, chce úplně zrušit.

„Policie dává podněty k rušení nevyhovujících přechodů. Jejich rekonstrukce je však pro mnohé obce a města příliš nákladná. Zřídili jsme proto dotační titul, ze kterého můžeme až padesát procent nákladů uhradit,“ uvedl hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil. Letos by mělo dotaci dostat 19 měst a obcí. Peníze většinou půjdou na úpravy existujících přechodů, v několika případech, například v Prostějově, na vybudování zcela nových.

Podle mluvčího krajské policie Josefa Bednaříka patří k nejčastějším nedostatkům nesprávná délka přechodu, která nemá podle platných norem přesáhnout bez přerušené sedm metrů, chybějící bezbariérový přístup, chybějící osvětlení, nedostatečné značení a podobně. „Na některých přechodech se zebry skoro ztrácí. Zatímco chodec o nich ví a při přecházení se chová jako na přechodu, řidič ho může přehlédnout,“ vysvětloval Bednařík. Podle policie je bezpečnější nevyhovující přechod zrušit. „Buď se musí upravit, nebo odstranit,“ řekl policista.

Osek nad Bečvou: Dva ze tří přechodů musí zmizet

Problém s přechody pro chodce má například obec na Přerovsku Osek nad Bečvou, kterou protíná silnice I. třídy spojující Přerov s Hranicemi. Na dvou kilometrech frekventované silnice jsou namalované celkem tři. Normám neodpovídají dva z nich.

Policisté vedení Oseku několikrát upozornili, že musí přechody zrekonstruovat. Obec to však odmítla a argumentovala, že stovky tisíc, které by to stálo, v rozpočtu nemá. „Bylo by to příliš drahé řešení. Navíc nikdy se tady nestala žádná nehoda,“ uvedl starosta Martin Engl. Policie už rozhodla, že oba přechody zruší. „Nejsou pro chodce bezpečné,“ potvrdil Lubomír Pešout z krajského odboru dopravní policie.

Seniorka na přechodu
Zdroj: ČTK
Autor: Martin Štěrba

Dotace budou pokračovat i v příštích letech

Pro obyvatele vesnice je přecházení rušné silnice už teď náročné. „Kolikrát člověk čeká deset minut i čtvrt hodiny, než ho auta pustí,“ stěžovala si obyvatelka Oseku Milena Vodičková. Projíždějící řidiči také často překračují povolenou rychlost a jezdí i na červenou. Jediný přechod v Oseku, který splňuje parametry, je před základní školou. Jeho rekonstrukce stála 3 miliony. Zaplatil to Státní fond dopravní infrastruktury. Obec by na to nikdy neměla. Vzhledem k tomu, že hejtmanství počítá s dotacemi na rekonstrukce přechodů i v příštích letech, chce o ni požádat i Osek.

Loni přišlo o život při přecházení po přechodu pro chodce třináct lidí. Podle policie nejsou na vině jen řidiči, ale také nebezpečné přechody.

Prvky bezpečného přechodu

Špičkově zabezpečený přechod by měl mít takzvanou světelnou závoru, bezpečnostní ostrůvek či ostrůvky, bezbariérový přístup na chodník a také by měl být zřetelně vyznačen. Vhodné je také výrazné osvětlení. „Vše by měl splňovat tak, aby řidič viděl, že přechod tam je,“ uvedl Jaroslav Kučera z BESIPu.


Video Olomoucký kraj bude dotovat úpravy přechodů pro chodce
video

Olomoucký kraj bude dotovat úpravy přechodů pro chodce