Dědicovy peníze protekly reklamní agenturou, kterou nikdo nezná

Ostrava - Policie prověřuje další podezřelé transakce, které souvisí s kauzou lobbisty Martina Dědice obviněného z ovlivňování veřejných zakázek a přijetí úplatků ve výši desítek milionů korun. Podle zjištění Dalibora Bártka z pořadu Reportéři ČT sloužila neznámá reklamní agentura, do které posílala miliony i firma Business Advisor, podle policie ovládaná právě Dědicem, jako pračka špinavých peněz. Podle obratu by se mělo jednat o významnou reklamní agenturu, nikdo ji ale nezná. Případ ostravského lobbisty, jehož další větev nyní kriminalisté prověřují, ukazuje na dosud nejrozsáhlejší propojení byznysu s politikou na Moravě.

Přes účty reklamních agentur Propag-Storm a Sport Cast v minulých letech protekly stamiliony korun, přitom je nikdo nezná. Část peněz pocházela z firmy Martina Dědice, kterou podle policie založil pro legalizaci úplatků za ovlivňování veřejných zakázek. Kriminalisté protikorupčního útvaru teď transakce prověřují.

„Vedeme v této věci trestní řízení. Zatím ale nikdo nebyl obviněn,“ uvedl dozorující státní zástupce Vrchního státního zastupitelství v Olomouci Vít Koupil. Vyšetřování úzce souvisí s korupční kauzou ostravského lobbisty Martina Dědice. Policisté ho před rokem obvinili, že s pomocí kontaktů na politiky zmanipuloval veřejné tendry v městské nemocnici a Dopravním podniku Ostrava za téměř 625 milionů.

Jak potvrdily mimo jiné policejní odposlechy, Dědic udržoval těsné vazby na vlivné sociální demokraty v čele s hejtmanem Moravskoslezského kraje Miroslavem Novákem. Dále jsou zmiňováni současný náměstek primátora Lumír Palyza, bývalá náměstkyně Simona Piperková, bývalý senátor Petr Guziana nebo současný poslanec Adam Rykala. Všichni odmítli, že by se nechali ovlivnit. Za to, že firmy Pragiomex, Martek Medical a Vostav Morava získaly zakázky, zaplatily podle obvinění na úplatcích téměř 31 milionů.

Video Reportéři ČT: Reklama za stamiliony
video

Reportéři ČT: Reklama za stamiliony

Reportéři ČT: Reklama za stamiliony

17/3

Komentář reportéra ČT Dalibora Bártka

Možné úplatky šly na účty společnosti Business Advisor

„Policie stíhá osm lidí a čtyři firmy. Zvlášť u jedné osoby jde o závažný zločin přijímání úplatků a dále zločin legalizace výnosu z trestné činnosti. U dalších podplácení a legalizace výnosu z trestné činnosti,“ shrnul Koupil. Pouze jednoho z obviněných soud poslal na tři měsíce do vazby - Martina Dědice. Z vyšetřování vyplývá, že možné úplatky firmy neposlaly přímo Dědicovi, ale na účet společnosti Business Advisor.

Společnost podle policie vznikla proto, aby „vyprala peníze“. „Existuje důvodné podezření, že byla založena právě za tím účelem, aby legalizovala úplatky, které byly poskytovány za získávání veřejných zakázek,“ potvrdil Koupil. Za Business Advisor oficiálně vystupoval dvaasedmdesátiletý důchodce Břetislav Pavelek. „Nevysvětluji nic policajtům, nebudu vysvětlovat nic ani vám,“ odmítl žádost České televize o rozhovor. Podle kriminalistů měl úlohu bílého koně. Firmu podle nich ovládal a vlastnil Martin Dědic.

Policie prověřuje další podezřelé zakázky za 600 milionů

Policie nyní prověřuje ještě dalších pět jiných zakázek za skoro 600 milionů, jejichž vítězové rovněž poslali na účet Business Adviser milionové částky. Hodnota všech podezřelých zakázek tak dosahuje sumy 1,2 miliardy korun. A kolik z toho měl podle policie Dědic? „Celková výše těchto úplatků může dosáhnout vůči jiným organizacím až částky přes 50 milionů,“ řekl dozorující státní zástupce.

Reportérům ČT se nyní podařilo zčásti zmapovat, co se s penězi dělo poté. Policie má podezření, že v letech 2010 až 2013 poslali vítězové tendrů společnosti Business Advisor celkem více než 55 milionů. Podle dokladů pak firma takřka celý svůj zisk utratila za reklamu. Šlo do ní téměř 47 milionů, tedy přes 80 procent příjmů.

Podle ekonoma Pavla Kohouta je nepravděpodobné, aby reklamní firma, která takto mohutně investovala, nebyla zaměřena na širokou veřejnost a byla neznámá. O existenci firmy Business Advisor však vědělo do začátku vyšetřování jen několik málo lidí z okruhu obviněného lobbisty. „Přímo se podbízí vysvětlení, že se jedná o nějaký vedlejší efekt, že firma chce ty peníze nějakým způsobem utratit, aby bylo možné vykázat náklady v účetnictví,“ řekl Kohout.

Lumír Palyza (vpravo) bude lídrem ČSSD v Ostravě. S hejtmanem Miroslavem Novákem ho kromě důvěry strany spojují mimořádně časté kontakty s obviněným lobbistou Martinem Dědicem.
Zdroj: ČTK
Autor: Jaroslav Ožana

„Dědicova“ firma poslala agentuře Propag-Storm za reklamu 43 milionů

Nejvyšší sumu na údajnou reklamu poslala „Dědicova“ firma Business Advisor na účet ostravské reklamní agentury Propag-Storm. V letech 2010 až 2013 to bylo více než 43 milionů. Co za to firmě Business Advisor poskytla? „Policie má veškeré podklady. Jednalo se o propagaci loga nebo názvu firmy,“ uvedla Lenka Oborná, která je jediným členem představenstva společnosti Propag-Storm. Policie má indicie, že šlo pouze o zástěrku. „Pracujeme s podezřením, že prostřednictvím nákupu předražené reklamy docházelo k legalizaci výnosů z úplatků,“ uvedl Koupil a dodal, že mohlo jít o fiktivní reklamu.

Policie nyní zaměřila další směr pátrání právě na tuto reklamní firmu. Propag-Storm funguje od roku 2007 a už v následujícím roce vykázala příjmy přes 450 milionů korun. V letech 2008 až 2011 přišla na účet agentury částka přesahující jednu a půl miliardy. Podle obratu by se mělo jednat o významnou reklamní agenturu. „Na reklamní agenturu to jsou extrémní výkony, ale rozhodně ji neznám. To mi připadá nenormální,“ uvedl prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec.

Při srovnání obratu neznámé agentury se čtyřmi známým společnostmi v oboru se jí v příjmech žádná ani nepřiblížila. V čem spočíval její úspěch? „Je to strašně jednoduché, vysvětlovala jsem to policii,“ uvedla šéfka firmy Lenka Oborná, ale podrobnosti sdělit nechtěla. Podle ekonoma Pavla Kohouta se nabízí odpověď, že jde o formu praní špinavých peněz.

Z reklamních firem zřejmě vybírali bílí koně peníze v hotovosti

Finančně analytický útvar ministerstva financí už na konci roku 2013 policii popsal, jak se peníze dostávaly z účtu společnosti Propag-Storm ven. „Byla zařazena do určitého účelového řetězce společností, kdy v předposledním, případně posledním článku dochází k vybírání peněz v hotovosti,“ vysvětlil Koupil. Stamiliony, které firma Propag-Storm přijala na své účty, odesílala podle finančních analytiků po třech liniích do podezřelých firem zaměřených na reklamní služby. 115 milionů odešlo na účet pražské agentury DMAX, 90 milionů na účet společnosti Levimaxo a 430 milionů na účet společnost Sport Cast.

Ani jedna z nich není v reklamě známá. Zástupce uvedených firem se České televizi nepodařilo kontaktovat. Někteří z nich jsou cizí státní příslušníci, jiní mají bydliště uvedeno třeba na městských úřadech. Jde pravděpodobně o bílé koně, kteří peníze vybrali v hotovosti a pak je zřejmě museli odevzdat organizátorům transakcí. „Šance, že by se mohlo jednat o poctivě míněnou činnost, je malá,“ míní ekonom Kohout.