Oprava kabelů v Blance přesáhne osm měsíců

Praha − Objednávka a následná výměna vadných kabelů v tunelovém komplexu Blanka potrvá více než osm měsíců. Vyplývá to z harmonogramu, který vypracovali dodavatelé. Zatím ale není jasné, kdy práce začnou a kdo je zaplatí. Primátorka Prahy Adriana Krnáčová (ANO) totiž nedávno uvedla, že metropole se bude o výměnu kabelů soudit s dodavelskou firmou ČKD Praha DIZ.

„Dnešního dne jsme odevzdali předběžný podmíněný harmonogram výměny poškozených kabelů, který však předpokládá, že investor či správce stavby vydá k této výměně závazný pokyn,“ oznámil mluvčí dodavatelele technologií Karel Samec. Harmonogram počítá s tím, že padesát dnů zabere dodávka kabelů, zhruba tři a půl měsíce potrvá jejich výměna a další tři měsíce potrvají zkoušky.

Podle odhadů by opravy vodou poškozených kabelů mohly přijít až na stovky milionů korun. Závisí to ale na tom, jakou variantu město zvolí. V úvahu totiž přichází jak pouhá výměna za stejný typ kabelů, tak i instalace technologie více odolné proti vodě. Město je jakoukoli částku platit odmítá. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) ve čtvrtek v emotivním vystoupení pro média označila dodavatelské firmy za „debily“ a „zločinecké spolčení“. O žalobě ale musí nejprve rozhodnout rada města. Jednat o tom bude příští týden. Pokud Praha k tomuto kroku přistoupí, podle firmy tím poruší dohody.

Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) České televizi řekl, že pokud si magistrát něco objednal a zaplatil, převezme to jen s veškerými garancemi: „Pokud nebudeme mít pětiletou záruku na všechny instalace v tunelu Blanka, dílo nepřevezmeme.“

Otevření tunelu se stále odkládá už od roku 2011. Zatím poslední termín měl být letos v dubnu, ani ten už ale neplatí. Kabely uvnitř poškodily přívalové deště a v tunelu vzniklo vlhké prostředí, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce na opravách potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl. Dodavatel kabelů, firma ČKD, vinu za vzniklou situaci odmítá. Stejně tak ji odmítl hlavní projektant tunelu, firma Satra, i Inženýring dopravních staveb.

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Proti původním předpokladům se ale práce prodražily zhruba o šest miliard korun. Tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, celkem vyjde minimálně na 37 miliard korun. Rozhodčí soud už loni řešil spory Prahy se stavební firmou Metrostav o miliardové částky. V současnosti pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS) a hrozí arbitráž s dodavatelem technologií.

Jak šel čas s Blankou