Karlovarská a Plzeňská karta se propojují

Karlovy Vary / Plzeň – Městské dopravní karty v Karlových Varech a Plzni se propojují. Lidé tak budou moci na jednu kartu využívat její výhody v obou krajských městech. V Plzni byl systém zaveden už před 10 lety. V Karlových Varech se možnosti využití karty teprve rozjíždí.

Plzeňská a Karlovarská karta jsou první propojené dopravní čipové karty v Česku. Lidé z obou měst je mohou využívat v hromadné dopravě, ale i k parkování nebo nákupu vstupenek. Je to dobrá zpráva například pro paní Šimkovou z Karlovarska. Ta v Karlových Varech kartu používá jako časovou jízdenku. Dvakrát za měsíc ale jezdí do Plzně. Tam s ní teď může zaplatit i jednotlivé jízdné. „V Plzni musím vystoupit, přestupuju na další autobus, je to určitě ulehčení, že nemusíte nikde shánět lístky,“ popsala Hana Šimková, obyvatelka Dalovic u Karlových Varů.

Naopak minimální využití své Plzeňské karty v rodných Karlových Varech vidí Jan Jablončík. V Plzni studuje a pořídil si už karty obě. V lázních ale slouží zatím jen jako časové předplatné. I tady se postupně změní na elektronickou peněženku. „O to lepší to bude, když budu mít méně kartiček v peněžence, tak to určitě budu využívat,“ řekl student Jan Jablončík.

Radomír Kozler, manažer projektu Plzeňská karta, připomněl, že z Plzně jezdí do středních škol do Karlových Varů někteří studenti, stejné to podle něj je i s vysokoškoláky, kteří jsou původem z Plzně.

„V minulosti byly částečně propojeny možná dopravní karty. Nicméně tohle je první propojení skutečné městské karty tak, aby občané obou měst mohli navzájem využívat dodatečných služeb, které se budou v Karlových Varech rozvíjet a už dnes jsou rozvinuty v Plzni. To znamená městského ticketingu, vstupu do bazénů, průkazu na stravování atd.,“ popsal Radomír Kozler, manažer projektu Plzeňská karta.


Vozidla by podle ředitele karlovarského dopravního podniku měla být vybavena potřebnou technikou pro karty nejpozději do konce roku nebo během prvního pololetí příštího roku. „To znamená, že se začne platit Karlovarskou kartou jednotlivé jízdné. Otázka dalšího propojení na ostatní městské organizace už nezáleží tolik na Dopravním podniku, jako spíš na městě Karlovy Vary. Samozřejmě do budoucna chceme, aby se Karlovarskou kartou platily parkovací automaty, vstupenky do divadla, do kina, vstup do bazénu a podobně,“ řekl Pavel Bohánek.

Uživatelé si na Karlovarskou kartu mohou nabít neomezenou částku, využít k tomu mohou přepravní kancelář Dopravního podniku v Karlových Varech. V novém systému se také rozšiřuje možnost dobíjení časových kuponů: „Dříve jsme měli nejmenší období 30 dnů. Dnes si občan může nabít i15denní nebo 7denní kupon. Samozřejmě zůstala stejná škála dalších kuponů, jako je čtvrtletní, pololetní a roční,“ doplnil ředitel dopravního podniku v Karlových Varech. 

„Tarifním opatřením od 1. dubna dojde ke snížení věkové hranice pro seniory, to znamená senior bude od 1. dubna mít možnost si koupit celoroční jízdenku za 365 Kč od věku 65 let, a stejným způsobem dochází i k rozšíření pro studenty, kdy tuto možnost měli žáci pouze do 15 let, a rozšiřujeme tuto hranici od 15 do 19 let,“ popsal ředitel.

Propojení obou systémů vyzkoušeli i reportéři ČT. Nejprve Karlovarskou kartu dobili částkou 200 Kč. A pak ji použili v Plzni. Zkusili zaplatit jízdenku v tramvaji a pak parkovné. Fungovalo to.

Karlovarská karta funguje v tramvaji v Plzni
Zdroj: ČT24

Karlovy Vary zatím vydaly 26 000 karet. Plzeň už 300 000 – tam už ale město od března karty lidem obnovuje. Nové typy karet ale nezvládají čtečky u meziměstských autobusů. Na to si stěžují autobusoví dopravci mimoměstských linek. „Jak vidíte nová karta nefunguje, vyzkouším stávajíci kartu, ta komunikuje,“ demonstroval situaci a rozdíl mezi dřívějšími verzemi karet a těmi novými Zbyněk Hupák, vedoucí referent dopravy ČSAD autobusy Plzeň. Pro cestující je to komplikace. Vyzvedávat si musí papírovou – tzv. nulovou jízdenku.

Pokud se uživatelé obou karet sečtou, jde podle odhadů manažera projektu Plzeňská karta Radomíra Kozlera zhruba o 200 000 aktivní uživatelů. 

Plzeňské karty město od března uživatelům obnovuje
Zdroj: ČT24

Zavedení Karlovarské karty vyšlo na půl milionu korun. Systém pro město spravuje Plzeňský dopravní podnik. Jeho karta platí už deset let. Zavedení a provoz včetně vybavení autobusů stálo 230 milionů korun. To je skoro pětkrát méně než u pražské Opencard. Navíc u té z velkých plánů sešlo. Slouží už jen jako tramvajenka, čtenářský průkaz a slevová karta.

Karlovarská karta

  • od roku 2015
  • náklady na zavedení: 500 tis. Kč

Plzeňská karta

  • od roku 2004
  • náklady na zavedení a provoz: 230 mil. Kč

Opencard

  • od roku 2007
  • náklady na zavedení a provoz: 1,35 mld. Kč

Zato správci Plzeňské karty chtějí od svého systému víc. Propojit čipové karty i v dalších městech. „V současné době jednáme se Zlínem a s Českými Budějovicemi. Pokud ta jednání budou úspěšná, budeme velmi rádi, pokud karlovarský Dopravní podnik svolí k tomu, aby karty byly vzájemně propojené,“ uvedl Radomír Kozler. Technicky to podle něj možné je a správci projektu Plzeňská karta jsou na to připraveni.

Video Propojování Karlovarské a Plzeňské karty - Události
video

Propojování Karlovarské a Plzeňské karty - Události

Propojování Karlovarské a Plzeňské karty - Události

Propojování Karlovarské a Plzeňské karty - Události v regionech