Praha 6: Vlhkost v Blance může znemožnit její budoucí užívání

Praha - Problém s vlhkostí a zatékáním v tunelu Blanka je natolik závažný, že jsou na místě obavy ohledně budoucího provozu v této dopravní stavbě. „Vážně se obáváme toho, že jakmile se tunel otevře, objeví se technické a stavební závady, kvůli kterým ho bude nutné zavřít nebo v něm výrazně omezit dopravu,“ řekl starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09). Vedení Prahy nedávno znovu odložilo otevření tunelu, tentokrát kvůli kabelům poničeným vodou. Nový termín není znám.

Městská část, přes kterou tunelový komplex vede, dnes vyzvala vedení Prahy, aby převzetí stavby od dodavatelů podmínila garancí bezpečného provozu. Opak považuje za „šílenství“. „Stejně tak trváme na prověření kvality ostatních stavebních technologií, hydroizolací a celkové kvality stavebních prací,“ uvedl starosta.

Video Prohlídka tunelu Blanka
video

Prohlídka tunelu Blanka

Jak dlouho se vědělo o problému s kabely?

Ministr dopravy Dan Ťok, který byl dlouholetým ředitelem české Skansky, řekl v Interview ČT24, že o problémech s vlhkostí věděli dodavatelé, ale i město již dávno. „Od našich (Skansky) odborníků, kteří dělali subdodávky v tomto tunelu, jsem věděl, že tam takový problém je a že se o něm ví i na městě,“ řekl ministr, podle kterého Skanska v Blance pracovala před rokem a půl.


Důležitou dopravní stavbu, která jako součást městského okruhu vyšla na 37 miliard korun, provázejí problémy od začátku. Aktuální pře se vede o to, kdo nese za vinu za škody způsobené vodou a kdo zaplatí výměnu technologií. Podle odhadů jde o práce za stovky milionů korun. Radní dokonce zvažují proti dodavateli technologií arbitráž. Rozhodčí soud už loni řešil spory se stavební firmou Metrostav o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Blanka měla být otevřena v roce 2011. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun.

Jak šel čas s Blankou