Praha zvažuje kvůli kabelům v tunelu Blanka další arbitráž

Praha - Vedení Prahy zvažuje další arbitráž kvůli problematickému tunelu Blanka. Soudit se chce s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ. U rozhodčího soudu se bude domáhat výměny poškozených kabelů, kvůli kterým musela znovu odložit otevření tunelu. O žalobě ale musí nejprve rozhodnout rada města. Jednat o tom bude příští týden. Pokud Praha k tomuto kroku přistoupí, podle firmy to bude porušení dohod.

Otevření tunelu se stále odkládá už od roku 2011. Zatím poslední termín měl být letos v dubnu, ani ten už ale neplatí. Kabely uvnitř poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce na opravách potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl. Dodavatel kabelů, firma ČKD, vinu za vzniklou situaci odmítá. Stejně tak ji odmítl hlavní projektant tunelu, firma Satra, i Inženýring dopravních staveb.

Opravy kabelů by mohly stát i stovky milionů

Podle odhadů by opravy kabelů mohly být i v řádu stovek milionů korun. Město je platit odmítá. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) ve čtvrtek v emotivním vystoupení pro média označila dodavatelské firmy za „debily“ a „zločinecké spolčení“. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) pak České televizi řekl, že pokud si magistrát něco objednal a zaplatil, tak to převezme jen s veškerými garancemi: „Pokud nebudeme mít pětiletou záruku na všechny instalace v tunelu Blanka, tak dílo nepřevezmeme.“

Pokud ale Praha k soudnímu jednání přistoupí, podle ČKD poruší dohody ze čtvrtečního jednání. „Obě strany se dohodly na výměně některých důležitých dokumentů. Pan náměstek Dolínek pak deklaroval, že si zástupci města chtějí vše nejprve prostudovat a ověřit, a pak by mělo následovat další jednání. Případná arbitráž by všechny tyto kroky negovala,“ uvedl mluvčí firmy Karel Samec. ČKD Praha DIZ by pak na krok Prahy musela adekvátně reagovat a „hájit všemi dostupnými právními prostředky své zájmy“.

Jak šel čas s Blankou


Rozhodčí soudy se zatím postavily na stranu dodavatelů

Rozhodčí soud už loni řešil spory Prahy se stavební firmou Metrostav o miliardové částky, které město muselo uhradit, a firma měla dokončit stavební část tunelu. Pokračuje také soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Podle únorového verdiktu rozhodčího soudu jí Praha musí za správu stavby tunelu zaplatit. Obě strany se podle soudu mají domluvit do 27. března, jinak určí konkrétní částku sám. Předběžně ji už na základě posudků vyčíslil na 300 milionů.

Podle Dolínka spory jen dokazují, že klíčovým problémem tunelu Blanka je zadání stavby několika dodavatelům. „Je to vinou špatného zadání v minulosti, není ideální, když zvlášť soutěžíme beton a zvlášť dráty,“ řekl s tím, že k chybě došlo nejspíš v roce 2006. „Nemusí jít jen o chybu rady, jde také o rozhodnutí toho, kdo radě připravoval podklady,“ domnívá se náměstek, podle něhož mohli pochybit také pražští úředníci a odborníci.

Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedení primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun.