Krnáčová o vlhkých kabelech v Blance: Asi to dělal nějaký debil

Praha - Dodavatelé zodpovědní za tunelový komplex Blanka nás buď obelhali, nebo zkouší naši trpělivost, tvrdí primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Firmy podle ní na konci loňského roku svorně slíbily, že se tunel otevře na přelomu března a dubna. Nyní je ale kvůli technickému stavu nutné termín znovu odložit. „Považuji to buď za podvod na Pražany, nebo nehorázné diletantství,“ řekla primátorka. Podle bývalého náměstka pražského primátora pro infrastrukturu Jiřího Nouzy (TOP 09) v žádném případě nemůže být řeč o tom, že by opravu platila Praha. „Buďto to byla chyba někoho z dodavatelů, nebo šlo o nečekanou událost a je otázka dodavatele, aby si to dohodl s pojišťovnou,“ řekl Nouza.

Jedním z důvodů, proč se tunel Blanka neotevře v plánovaném termínu, je nevhodný typ kabelů použitých při stavbě. Praha proto začne jednat s právníky firmy ČKD Praha. Kabely je třeba vyměnit, protože ty současné nejsou určeny do mokrého prostředí. Město ale nehodlá výměnu platit. „Asi jsou blbí, když někdo kope tunel, tak s největší pravděpodobností je tam nějaká vlhkost. Asi to dělal nějaký debil,“ komentovala situaci ve včerejších Televizních novinách pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Nouza: Praha by se měla kvůli Blance soudit s ČKD Praha DIZ

Bývalý náměstek pražského primátora pro infrastrukturu Jiří Nouza (TOP 09) řekl Rádiu Impuls, že ho další odsunutí termínu otevření tunelu Blanka překvapilo. Měl za to, že se Praha s dodavatelem dohodli na zprovoznění stavby na jaře. Nouza dodal, že se Pražané stávají rukojmím dodavatelů Blanky. „Když jsem říkal 2. prosince 2014, tak to byla mantra dodavatele. Potom nastavil znovu s politickou reprezentací ten harmonogram a já jsem předpokládal, že je schopen ho splnit. A jestliže měsíc před zprovozněním tunelu přijde s tímto sdělením, tak si myslím, že buďto se jedná o nedbalost dodavatele nebo dodavatelů jako takových, a nebo je to pojistná událost, nepředvídatelná okolnost, a k tomu je dodavatel pojištěn,“ řekl Nouza s tím, že Praha by měla bouchnout do stolu a říct rozhodné slovo. „Nedivil bych se tomu, kdyby přišla žaloba,“ uzavřel Nouza.


Primátorka bude na čtvrtečním setkání chtít od právníků odpovědi na otázky, jak je možné, že problémy s vodou poničenými kabely nikdo dosud neřešil, a zda je chyba na straně projektantů, nebo dodavatelů. Přívalový déšť podmáčel kabely v létě roku 2013. Tentýž rok na podzim podle některých informací odmítly pojišťovny škody v řádu desítek milionů korun zaplatit. Krnáčová tvrdí, že Praha už za tunel Blanka, který stál 37 miliard korun, nezaplatí „ani korunu navíc“.

Tunelem Blanka se řidiči zatím neprojedou, dovnitř se ale můžete podívat na videu:


Video Prohlídka tunelu Blanka
video

Prohlídka tunelu Blanka

Ve čtvrtek by podle primátorky mělo vedení města zároveň dostat aktualizovaný harmonogram a posudek pojišťovny. „Společně si musíme přesně stanovit, kolik kilometrů kabelů je potřeba vyměnit a jak dlouho to celé bude trvat,“ uvedla. „To číslo mi dodavatelé podepíší, stejně jako nový termín otevření tunelu Blanka. Město Praha bude trvat na tom, aby to bylo v co nejkratším termínu, který je v lidských silách,“ doplnila.

Primátorka zároveň dementovala informace médií, která v pondělí citovala posudek ke stavu kabeláže v tunelu Blanka. „Článek vychází ze studie jakéhosi pana Jiřího Fialy, jeho posudek si ale magistrát nevyžádal, do role soudního znalce se pasoval on sám,“ tvrdí Krnáčová.

Kdo závadu na kabelech způsobil, zatím není jasné. Dodavatel, firma ČKD, svou vinu i nadále odmítá. „Náš postoj je pořád konzistentní a měnit jej nebudeme. ČKD Praha DIZ veškeré své dodávky řešila zcela v souladu s projektem a zadáním objednatele. Na rizika bylo upozorňováno opakovaně, což doložíme jednotlivými zápisy z kontrolních dnů včetně návrhů možných řešení, které jsme nad rámec svých povinností předkládali,“ sdělil mluvčí firmy Karel Samec. Podle Pavla Kočiše, mluvčího Inženýringu dopravních staveb (IDS), který stavbu dozoruje, projekt od začátku kladl vysoké požadavky na odolnost kabelů proti požáru, nešlo proto vyhovět požadavkům na odolnost proti vodě. „K poškození kabelu stačí 15 minut ve vodě, ale to se může projevit až po řadě měsíců. Podle našich informací dodnes neexistuje kabel, který by splňoval požární odolnost požadovanou hasiči, a současně byl voděodolný,“ uvedl.

Tunel vyjde Prahu na zhruba 37 miliard korun. „Již jsem poslal zhotovitelům jasné dotazy, kdo a na základě čeho položil zjevně nevhodný typ kabelů a z jakého důvodu ležely tyto kabely údajně ve vodě po dobu několika měsíců. Povedeme s dodavateli jednání o tom, zda uznají svou chybu a jsou připraveni ji napravit,“ uvedl radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

„Nejdůležitější je dohodnout se na výměně kabelů a uvést tunel do fungování,“ řekl Dolínek s tím, že od ČKD očekává odpovědi na otázky, odkdy věděli o závadě a proč kabely nevyměnili. Termín otevření tunelu ale odhadnout nedokáže.


Pokud by se obě strany nedohodly, Praha zvažuje, že se obrátí na soud. Tento krok by ještě předtím museli projednat a schválit radní hlavního města, uvedl Dolínek. Pokud Praha najde viníka, bude po něm chtít nahradit škodu, aby nemusela platit výměnu ze svého.

Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl. Podle Dolínka z minulého týdne to může být v řádu desítek milionů.

V minulosti se Praha kvůli Blance soudila již několikrát. Rozhodčí soud řešil spor Prahy a firmy Metrostav, která prováděla stavební část. Praha dlužila firmě částku v řádu miliard. Soud rozhodl, že je má Praha vyplatit. Stejně tak rozhodoval rozhodčí soud spor s firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která stavbu dozoruje. IDS po městě chtěla proplatit dluh v řádu stamilionů. Soud rozhodl, že na peníze má firma nárok, verdikt ale nevynesl - obě strany se mají dohodnout.

Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedení primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

Video Otevření Blanky stojí v cestě poškozené kabely
video

Otevření Blanky stojí v cestě poškozené kabely