Šalinář v Seattlu: brněnští odborníci rozjíždí tramvaje v USA

Brno – Pět mechaniků z brněnského dopravního podniku odjíždí na několik měsíců do USA. V americkém Seattlu budou pomáhat s „oživováním“ tramvají, které tamnímu dopravnímu podniku dodala ostravská firma. Tramvaje je nutné otestovat a uvést do provozu. Právě na to si Američané pozvali odborníky z Brna.

Pracují spolu téměř denně už víc než dva roky, teď je ale čeká úplně nová zkušenost. Jakub Pavelka a Tomáš Dvořák z brněnského dopravního podniku za několik dnů opustí vozovnu v Medlánkách a na čtvrt roku zamíří do depa v americkém Seattlu. Následují tak ostravské tramvaje, které si Američané objednali.

Většina ze sedmi tramvají už je na místě. Teď je ale potřeba zapojit elektroniku, seřídit komponenty a celý vůz otestovat, než sveze první cestující. Právě na to si Američané přizvali brněnské mechaniky. „Vůbec mě to nenapadlo, jsem strašně rád za tuto příležitost. Myslím, že to bude velká zkušenost pro mě a pro kolegu,“ říká technik brněnského dopravního podniku Tomáš Dvořák.

Zatímco brněnští mechanici jsou před odjezdem nervózní z neznámého prostředí, které je za oceánem čeká, kolegy ve Spojených státech zase znejišťuje pro ně neznámá technika. „Proto bychom měli dohlížet na americké dělníky, kteří budou svépomocí montovat tramvaje a my jim budeme ukazovat, jaký technologický postup zvolit,“ dodal mistr Jakub Pavelka.

Video Brněnští "šalináři" míří do Seattlu. Zprovozní tam tramvaje
video

Brněnští „šalináři“ míří do Seattlu. Zprvozní tam tramvaje

Ostravské tramvaje uspěly v americkém Seattlu i díky tomu, že jsou schopny jezdit na bateriový pohon. V historickém centru města totiž nejsou povoleny troleje. Seattle se v roce 2007 rozhodl po půl století obnovit tramvajovou dopravu a vybral si jako dodavatele ostravskou firmu Inekon Group. Její tramvaje mají kromě trolejí i baterie. Ty se během jízdy dobíjejí elektřinou z trolejí, a když tramvaj dojede do úseku bez tramvajového vedení, jednoduše přepne na baterii a pokračuje dál. Tramvaj takto může ujet až 16 kilometrů.

I když jeden takovýto vůz vyjde až na sto milionů korun, zájem o ně v USA roste. Po úspěšném testu bateriového pohonu projevil Seattle zájem o dalších devět vozů. „O dodání tramvají na bateriový pohon jednáme nyní i s americkým Detroitem. Současně pracujeme na další inovaci naší technologie, která by dojezd tramvají bez napájení z trakčního vedení ještě zdvojnásobila,“ uvedl ředitel Inekon Group Josef Hušek.

Firma dodává tramvaje do USA už od roku 2001, kdy začaly první ostravské vozy jezdit v Portlandu. Následovaly kontrakty ve Washingtonu i Seattlu.