Ombudsmanka chce zavřít ústav Letiny. Pacienti tam žijí nedůstojně

Letiny - Nadávky, špinavé oblečení a špatnou hygienu prý musí trpět klienti v Sociálním a zdravotním centru Letiny v Plzeňském kraji. Po provedené kontrole ombudsmanka Anna Šabatová navrhla zástupcům kraje, aby ústav uzavřeli. Jeho vedení ale pochybení odmítá a proti případnému uzavření objektu se chce bránit. V centru je ubytováno 260 klientů s demencí, zdravotním postižením, schizofrenií a jinými duševními nemocemi.

Během dvou kontrol v posledních dvou letech se zjistilo, že personál centra nemá odborné vzdělání a o klienty se řádně nestará. Někteří z nich totiž chodili po chodbách jen v plenách nebo roztrhaném a špinavém erárním oblečení. Podle ombudsmanky zaměstnanci dokonce utírali klientům obličeje hadrem na zem a oslovovali je „dementi“ a „mletiny“, což je oslovení odvozené od mleté stravy. „Člověk tam nežije jako důstojná bytost,“ popsala Šabatová.

Kontroloři také zjistili, že klientům hrozí podvýživa a dehydratace. Mnozí z nich totiž nejsou schopní se sami o sebe postarat a signalizace u lůžek, kterou mohou pacienti přivolat zdravotníky, často nefunguje. Ombudsmanka upozornila i na špatnou hygienu nebo obrázky, které visí na chodbách. Ty jsou totiž na některých místech stejné a ztěžují tak lidem s demencí orientaci v prostoru.

Ústav bere pacientům peníze

Šabatová se domnívá, že vedení centra nezákonně nakládá s penězi svých klientů. Zákon o sociálních službách totiž stanoví, že pacientům v tomto zařízení musí z jejich příjmů zůstat alespoň 15 procent, a to i v případě, že by zbývajících 85 procent nestačilo na plnou úhradu ubytování a stravu. „Zařízení Letiny to nerespektuje. Stanovených 15 procent ponechává pacientům na depozitním účtu. Pokud ale jejich příjem na uhrazení poplatků nestačí, rozdíl jim postupně strhává z účtu,“ vysvětlila ombudsmanka. Ústav tak podle ní plní zákonnou povinnost jen na oko.

Ombudsmanka hovoří o centru Letiny (zdroj: ČT24)

Problémy trvají už delší dobu

„Případ zařízení Letiny ukazuje neefektivnost kontrol prováděných správními orgány, když zařízení s tak závažnými nedostatky a porušující právní předpisy dál funguje, a dokonce má registraci k poskytování sociálních služeb,“ uvedla Šabatová. Registraci poskytl centru přímo Plzeňský kraj.

Ombudsmanka připomněla, že zásadní problémy byly zjištěny už při kontrolách v roce 2013. Nařídil je její předchůdce Pavel Varvařovský. Po jejich provedení byla vydána doporučení, jak má ústav péči o klienty zlepšit. „K zlepšení podmínek ale nedošlo a situace se zhoršuje,“ řekla Šabatová. Je šokovaná tím, že sociální pracovníci ústav v roce 2011 hodnotili kladně. Myslí si totiž, že už tehdy muselo být centrum problémové.

„Kritizujeme obvykle sociální zařízení, která nemají registraci u kraje. V tomto případě tam ale řádná registrace je, ale i tak je jejich fungování špatné,“ dodala ombudsmanka. Případ by tak měl přimět kraje, které ústavy registrují, a ministerstvo práce a sociálních věcí, aby na ně lépe dohlížely.

Pochybení zjištěná ombudsmankou:

  • pečovatelé zamkli všem klientům osobní věci do skříňky na pokoji, pracovníci pak neřešili, že někteří klienti trpící demencí nejsou schopní je odemknout
  • zaměstnanci Kanceláře veřejného ochránce práv byli svědky výměny pleny v jídelně, při níž byla klientka před ostatními polonahá
  • není sledován příjem stravy klientů, sestry ani pečovatelé nemají jasné zadání týkající se nutriční péče
  • není vytvořen ani jídelníček pro diabetiky, takže se pro všechny vaří stejné jídlo. Pro všechny pacienty se používají pouze umělá sladidla, přestože mohou u některých způsobit zdravotní potíže
  • pečovatelé neznají diagnózy klientů, nerozlišují mezi fázemi demence či druhy schizofrenie, neorientují se v jejich specifických potřebách
  • klient trpící těžkým kognitivním deficitem opustil zařízení a bylo po něm vyhlášeno celostátní pátrání, byl nalezen až po 2 dnech v lese