Stát požádá o vyhlášení havarijního stavu mostů na D1 v Ostravě

Ostrava - Ředitelství silnic a dálnic usiluje o vyhlášení havarijního stav na deformujících se dálničních mostech v Ostravě-Přívoze. Podle vedení organizace to urychlí zahájení oprav. Začít by mohly nejpozději v dubnu. Do konce týdne bude hotový posudek, na základě kterého požádá krajský úřad o vyhlášení havárie.

Vyhlášení havarijního stavu umožní Ředitelství silnic a dálnic obejít klasické výběrové řízení a oslovit jen několik stavebních firem. „Během několika dnů budeme mít studii, která potvrdí skutečný stav mostů. Obratem ji předáme městu Ostrava a požádáme o vyhlášení havarijního stavu. A okamžitě poté vybereme dodavatele,“ řekl České televizi mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Dodal, že práce by mohly začít nejpozději v dubnu a potrvají asi dva měsíce.

Do konce května by mohly být mosty plně funkční

Oba přivaděče se budou opravovat současně a za úplného vyloučení dopravy. „Na konci května už by mohly být mosty v provozu, a to bez jakéhokoliv omezení,“ zdůraznil Rýdl. Dodal, že Ředitelství silnic a dálnic už nyní připravuje na nejnutnější opravy dokumentaci. Kvůli jejich špatnému stavu jsou mosty od loňského podzimu uzavřené kamionům, pro řidiče osobních aut platí od konce roku omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině.

O havarijním stavu mostů organizace hovoří od září minulého roku. Na mostech se objevily trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle expertů pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze. Zásadním problémem je nevhodný materiál v náspu, který bobtná, tlačí na mosty, a ty se deformují. Výměna podkladového materiálu bude součástí oprav.

Zátěžové zkoušky
Zdroj: ČTK
Autor: Jaroslav Ožana

Náklady na odstranění havarijního stavu odhaduje Ředitelství silnic a dálnic na 20 milionů korun. Opravy nejprve požadovalo po zhotoviteli - firmě Eurovia. Ta ale odmítla uznat reklamaci. Argumentuje tím, že použila takzvaný studený odval na základě objednávky státu. Uvádí také, že organizace mosty řádně neudržovala. Ředitelství silnic a dálnic to odmítá a tvrdí, že použitý podkladový materiál neodpovídá normám. Zaplacení oprav bude po Eurovii vymáhat. Podobné problémy jsou i na dalších úsecích dálnice D1. Spor kvůli nekvalitní stavbě začal roku 2011. Eurovia kvůli tomu čelí arbitrážnímu řízení.