Krnáčová: EMS Praze Opencard nevydá

Praha - Společnost eMoneyServices (EMS) nechce Praze prodat zdrojové kódy k projektu Opencard. Po jednání vedení magistrátu se zástupci firmy to řekla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Zároveň oznámila, že systém je v současnosti bezpečný a plně funkční. Další schůzka je naplánovaná na 16. února. Jednat se na ní bude hlavně o vypořádání dluhů hlavního města vůči EMS. Podle firmy Praha dluží nejméně 170 milionů korun, s touto částkou ale město nesouhlasí. Obě strany se nicméně dohodly, že budou o možné budoucí podpoře systému dál jednat.

„EMS řekla, že nemíní odprodat zdrojové kódy. Vyzvali jsme ji, ať předloží potvrzení, že je skutečně majitelem zdrojových kódů,“ prohlásila po jednání se zástupci společnosti primátorka Krnáčová s tím, že patřičný doklad magistrát očekává na následující schůzce v polovině února.

„Odkup zdrojových kódů nic neřeší,“ reagoval mluvčí EMS Martin Opatrný. „Je to stejná situace, jako kdybyste si chtěl koupit auto a koupil si jen klíčky. Budoucnost tkví v tom, že se transformuje systém Opencard tak, aby nezatěžoval rozpočet hlavního města a aby karta nabídla nové služby a funkce.“ Nákup kódů označil za nesmyslný i bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS). „Město potřebuje pravomoc s tou kartou operovat, mít část autorských práv a licenční smlouvu,“ řekl ČT.

Bohuslav Svoboda (ODS), bývalý primátor: „Smlouva, kterou podepsala Praha pod vedením Pavla Béma, je pro město krajně nevýhodná… Všechny audity, které se dělaly, končí s jediným závěrem: maximálně nevýhodná smlouva, která nedává Praze žádnou možnost kartu rozvíjet a pracovat s ní, cenově vysoko nastavená. Všichni další primátoři se s tím potýkají.“

Protože je provoz celého projektu postojem EMS k firmě nadále připoután, trvá metropole na tom, že karty nemohou být jediným způsobem pro pořízení pražského jízdného. „Zatím neuvažujeme, že bychom šli jenom touto jedinou cestou pořizování si jízdenek. Nemůže to být jediný způsob, chceme varianty rozšířit,“ konstatovala primátorka. Praha v uplynulých dnech už začala tisknout papírové kupony.

Obě strany se nimcéně dohodly i na tom, že nadále budou jednat o možné budoucí podpoře systému. Jaký ale bude definitivní osud karty, bude jasné nejdříve v březnu, kdy by měly být známé výsledky auditu Opencard. Posudek bude mít na starosti společnost Nexia. Ta už kartu jednou řešila. Prověřovala ji v roce 2009 za Pavla Béma. Město za zakázku zaplatí 1,9 milionu korun.

Krnáčová: Minulé vedení Prahy nedostálo vůči EMS svým závazkům

Smlouva EMS s městem skončila loni v létě, od té doby poskytovala EMS služby bez právního zajištění. Na konci loňského roku skončila také smlouva mezi EMS a dopravním podnikem (DPP). Na konci ledna EMS vypnula podporu projektu, a znemožnila tak internetovou objednávku karet. Argumentovala tím, že vedení metropole využívalo službu, za kterou neplatí, a nemá zájem situaci řešit.

Dnes Krnáčová připustila ze strany metropole pochybení. „Minulé vedení Prahy nevyhodnotilo potřebu dostát svým závazkům, které k EMS učinilo. K dobrým zvykům slušných úřadů patří, že stojí za svými závazky a vyrovná je s obchodními partnery. To chceme učinit,“ konstatovala primátorka.

Firma chce po Praze 130 milionů korun plus další částku za podporu v uplynulém půlroce, dohromady asi 170 milionů. „Budeme konzultovat s našimi právníky, jakými způsoby bude možné narovnat tento nesoulad vůči eMoneyServices. Další schůzka je naplánovaná na 16. února, kdy bychom měli probrat, jak bychom dál pokračovali,“ uvedla Krnáčová.

Praha chce rovněž s EMS řešit takzvanou podporu systému Opencard. Obnovu jejího provozu zatím nechystá. „Do 16. února podporu poskytovat nebudeme, protože město více než půl roku za naše služby neplatilo a zatím žádné konkrétní kroky neučinilo,“ konstatoval mluvčí EMS Martin Opatrný. „Jakmile se na něčem dohodneme, jsme připraveni podporu prakticky okamžitě obnovit.“

Mluvčí EMS: Odkup kódů? Stejné jako si od auta koupit jen klíčky (zdroj: ČT24)

Soudy a trestní oznámení neberou konce

Opencard si dosud vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. Deset minulých radních za TOP 09 a ODS kvůli projektu čelí obvinění. U soudu skončilo i pět úředníků. Soud jim později udělil podmínku, odvolací soud ale loni v prosinci třem trest zrušil a jednomu naopak zpřísnil na nepodmíněný. Události související s Opencard vyšetřovala také parlamentní komise, která práci policie a státní zástupkyně opakovaně kritizovala. Předseda komise Bronislav Schwarz (ANO) kvůli tomu podal minulý týden na policii a žalobkyni trestní oznámení pro podezření ze zneužití pravomoci úřední osoby. Soud už řeší i spor Prahy a EMS. Firma tvrdí, že jí město dluží 150 milionů korun.

Historie Opencard

  • říjen 2005: schválení projektu čipových karet pro MHD, knihovnu či parkování
  • duben 2007: zahájení výdeje opencard (zprvu zdarma)
  • květen 2008: spuštění aplikace DOS umožňující využít karty jako nosiče jízdenek na MHD
  • leden 2009: zrušení papírových ročních kuponů, opencard jako jediný jejich nosič
  • listopad, prosinec 2009: dva audity poukázaly na předražení projektu a jeho problémy kvůli závislosti na firmě Haguess vlastnící práva k systému
  • únor 2010: zahájení policejního vyšetřování, rovněž prodloužení smlouvy s Haguess
  • listopad 2010: zrušení většiny zbylých neelektronických časových jízdenek
  • duben 2012: prodloužení smlouvy s Haguess
  • leden 2013: podle rok staré dohody přešla práva na opencard od Haguess na EMS
  • březen 2013: zahájení trestního stíhání radních, kteří v r. 2012 schválili prodloužení smlouvy
  • březen až červen 2014: spory města a EMS o provozování systému, úvahy o zavedení papírových kuponů
  • červenec 2014: dohoda o dalším provozu systému, žaloba EMS na Prahu kvůli údajným dluhům, původně mělo jít o arbitráž
  • prosinec 2014: přenesení žaloby k městskému soudu, dohoda o dalším provozu opencard
  • leden 2015: Praha schválila obnovení papírových kuponů
  • březen 2015: papírové kupony se mají začít tisknout