Z Budějovic dálnicí D3 na sever možná už v roce 2017

České Budějovice - Dálnice D3 z Českých Budějovic do Mezna na Benešovsku by se mohla otevřít v roce 2017. Poslední úsek mezi Bošilcem u Veselí nad Lužnicí a Borkem u Českých Budějovic by se měl začít stavět v příštím roce. Dostavba by se však mohla ještě protáhnout, pokud by se neúspěšní uchazeči z tendru na výstavbu úseků odvolali. Po úplném dokončení má dálnice D3 spojit Prahu, Tábor a České Budějovice a pokračovat jako rychlostní silnice k rakouským hranicím.

"Do konce roku by měl být vybrán vhodný uchazeč na realizaci úseků Bošilec–Ševětín a Ševětín–Borek," řekl jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD). Před několika dny Ředitelství silnic a dálnic ve dvou tendrech za více než miliardu korun vybralo firmy na výstavbu právě na tyto dva úseky. Část dálnice z Veselí by mělo stavět konsorcium vedené společností Strabag, ve kterém je druhým ze členů Eurovia CS. Obě společnosti jsou i v konsorciu pro stavbu druhého úseku, které vede sdružení Eurovia.

Ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO):

„Do konce roku 2016 zahájíme 248 kilometrů rychlostních silnic a dálnic a 123 kilometrů silnic první třídy. (…) Letos bychom měli začít stavět zhruba 110 kilometrů – dva úseky D3, možná i třetí úsek D3, věřím, že zahájíme stavbu obchvatu Přerova, ale i dalších komunikací.“


Úsek Veselí nad Lužnicí - Bošilec by měl stát bezmála 635 milionů korun, hodnota druhé zakázky na stavbu dálnice u Borku nedaleko Českých Budějovic je celkem 718 milionů korun. Zahájit práce na stavbě obou úseků se ředitelství silnic dlouhodobě nedaří. Samotná soutěž trvá od roku 2012, ředitelství už v minulosti vítězem v obou tendrech vyhlásilo společnost Skanska. Jeho rozhodnutí ale zrušil Úřad o ochranu hospodářské soutěže, na který se obrátili právě současní vítězi zakázek Strabag a Eurovia. Obě firmy Skansku, která v obou tendrech požadovala podobnou cenu 600 milionů korun, podezíraly z podnákladových cen.

Video Události, komentáře k výstavbě nových úseků silnic a dálnic
video

Události, komentáře k výstavbě nových úseků silnic a dálnic

/*json*/{"map":{"lat":49.101094396754625,"lng":14.572851680102742,"zoom":10,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":{"0":{"lat":49.0237169899858,"lng":14.500377272197511,"type":"","description":""},"1":{"lat":49.015631818291304,"lng":14.508023068774491,"type":"","description":""},"2":{"lat":49.10010097467886,"lng":14.565998267498798,"type":"","description":""},"3":{"lat":49.15260252101954,"lng":14.63912601408083,"type":"","description":""},"4":{"lat":49.19263690464492,"lng":14.693340111407451,"type":"","description":""}},"polylines":{},"circles":{},"polygons":{},"rectangles":{}}/*json*/

Otevřená podle Zimoly zůstává otázka obchvatu Českých Budějovic. V minulosti se řešil například počet dálničních sjezdů v blízkosti krajského města. „Zatím platí to, co je naprojektováno. To znamená pět sjezdů. Otázkou však zůstává, co se začne stavět a zda nedojde ke změně stavby před dokončením,“ uvedl primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda (ANO).

Dálnice D3 má spojit Prahu, Tábor a České Budějovice a z Třebonína pokračovat jako rychlostní silnice k rakouským hranicím. V provozu už je 42kilometrový úsek mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí. Podle zástupců ŘSD bude komunikace přes celý Jihočeský kraj hotova do roku 2021. Předpokládané náklady na stavbu zbylých úseků jsou zhruba 80 miliard korun.