Opencard je bez podpory, podle vedení města ale funguje

Praha – Systém Opencard stojí druhý den opět na pomyslných hliněných nohou. Společnost eMoneyServices (EMS) přestala poskytovat podporu, podle pražského vedení však není důvod obávat se, že červené karty nadále nebudou fungovat. Krátkodobé potíže by mohly podle mluvčí magistrátu Petry Hrubé nastat při zpracování žádostí o nové karty – jak se to stalo za obdobné situace již loni v létě – rozsáhlejší změny by však mohly přijít až s koncem letošních letních prázdnin, nedohodne-li se zatím město s EMS. Nadále však platí, že se od března začnou znovu prodávat i papírové předplatní jízdenky. U ledu naopak zůstává projekt nové karty, který prosazovalo minulé pražské vedení.

Opencard, která slouží jako nosič elektronických jízdenek na MHD, průkaz do městské knihovny či elektronická peněženka k placení parkovného v centru Prahy, stále funguje, tvrdí vedení města. „Když společnost eMoneyServices oznámila, že ukončuje podporu, neznamená to, že Opencard přestává fungovat,“ zdůraznila mluvčí magistrátu Petra Hrubá.

Dopravní odbavovací systém patří dopravnímu podniku, jízdenky nadále platí

V žádném případě nemají spory mezi městem a EMS vliv na elektronické jízdenky. „Je to dopravní podnik, kdo vlastní a spravuje aplikaci DOS, která shromažďuje data o předplacených kuponech,“ upozornila mluvčí města. Při dopravní kontrole by tak neměly potíže nastat ani při případném vyhrocení sporů. To však zpochybnil mluvčí EMS Martin Opatrný. Ten tvrdí, že při načítání karet či používání validátorů potíže nastat mohou.

Hrubá však připustila, že jediný, kdo by se mohl setkat s problémy, by byl žadatel o novou kartu. To se stalo loni v červnu, kdy vypršela předchozí smlouva s EMS na provozování systému a nová uzavřena nebyla. „Zaznamenali jsme několikahodinový výpadek systému pro objednávání nových karet,“ připomněla Petra Hrubá. Podle magistrátu to byl důsledek činnosti EMS, to však odmítl Martin Opatrný. „Loňský výpadek služeb byl způsoben neoprávněným a naprosto neodborným zásahem hlavního města Prahy do systému. Nápravu stavu pak museli zajistit naši pracovníci,“ sdělil. Bez ohledu na příčinu letního výpadku je Petra Hrubá přesvědčena, že bezprostředně není důvod váhat s případným podáváním žádostí o nové karty.

Video Petra Hrubá: Do čtvrtka neočekáváme destabilizaci
video

Petra Hrubá: Do čtvrtka neočekáváme destabilizaci

On-line objednávky stále nefungují

Mluvčí eMoneyServices Martin Opatrný navíc ubezpečil, že firma provoz systému nijak neohrozí. Nyní je však pasivní. „Společnost EMS nikdy systém Opencard nepoškozovala. Naopak, poškozuje ho pouze liknavost vedení Prahy cokoli rozhodnout. Vzhledem k tomu, že nás město jakkoli nepožádalo o prodloužení podpory po konci ledna, naše stanovisko zůstává neměnné,“ řekl Martin Opatrný. Provoz Opencard však podle něj mohou ohrozit třeba hackerské útoky nebo systémové chyby. Jedno omezení již platí – od minulého týdne není možné objednat si novou opencard přes Internet. „Opencard přes web nelze objednat. Pokud bychom to zkusili nějakým způsobem zprovoznit, tak bychom opakovaně nabourali autorská práva,“ uvedla mluvčí města.

Další výpadky neočekává magistrát přinejmenším do čtvrtka, kdy proběhne jednání zástupců obou stran. Výsledek jednání by měl objasnit další osud projektu, který již Prahu stál zhruba 1,35 miliardy korun. Do konce měsíce by potom měla primátorka Adriana Krnáčová připravit materiál, který nastíní varianty dalšího možného postupu.

Papírové kupony se vrátí do ringu. Praha chystala i novou kartu

Pražská rada již schválila obnovení papírových předplatních jízdenek na MHD, které mají podle vyjádření představitelů města sloužit jako záloha pro případ úplného konce Opencard. Současně ale mají jít kupony do prodeje bez ohledu na výsledky jednání s EMS. „Papírové kupony jako alternativní možnost budou pro nové zájemce v plném rozsahu od 1. března,“ uvedla Petra Hrubá.

Bývalý primátor Tomáš Hudeček přitom připomněl jinou alternativu k Opencard. O té mluvilo tehdejší vedení města loni v létě, kdy jednalo s EMS o prodloužení smlouvy na provoz systému. Nyní exprimátor upozornil, že nešlo pouze o bluff a projekt alternativní karty skutečně vznikl. „Připravila jej městská firma cca tři týdny před volbami,“ uvedl Tomáš Hudeček, podle kterého již nebylo možné projednat ho před volbami a nová rada se této možnosti vzdala. Podle Hudečka přitom mohla být nová karta již k dispozici.

Městská společnost Operátor Opencard (OOC) připravila materiál, podle kterého by bylo možné k provozu nové karty využít technologii, kterou k provozování obdobných karet využívají České dráhy a Plzeňské městské dopravní podniky. Cena neměla přesáhnout 60 milionů korun. ČD a plzeňské dopravní podniky nabídly Praze své kartové systémy již loni. EMS však poté podala stížnost k Evropské komisi. Společnost uvedla, že oba dopravci nakládají s veřejnými prostředky a vyjádřila přesvědčení, že jejich karty proto není možné takto dále nabízet.

Opencard oslaví deset let od schválení

Opencard stála Prahu zatím minimálně 1,35 miliardy korun. Pražská rada schválila její zavedení v roce 2005. Okolnosti vzniku Opencard, zavedení a uzavření smlouvy na provoz systému s firmou Haguess (od ní předloni odkoupila práva EMS) vyšetřovala policie. Jedinými obviněnými byla skupina někdejších úředníků z odboru IT. Soud jim později udělil podmínku, odvolací soud potom třem z šesti obžalovaných trest zrušil, jednomu naopak zpřísnil na nepodmíněný. Události související s Opencard vyšetřovala také parlamentní komise, která práci policie a státní zástupkyně opakovaně kritizovala. Kvůli pozdější smlouvě na další provoz systému uzavřené bez soutěže je obžalováno deset bývalých radních z TOP 09 a ODS. Soud navíc řeší i spor Prahy a EMS.

Historie Opencard:

  • říjen 2005: schválení projektu čipových karet pro MHD, knihovnu či parkování
  • duben 2007: zahájení výdeje opencard (zprvu zdarma)
  • květen 2008: spuštění aplikace DOS umožňující využít karty jako nosiče jízdenek na MHD
  • leden 2009: zrušení papírových ročních kuponů, opencard jako jediný jejich nosič
  • listopad, prosinec 2009: dva audity poukázaly na předražení projektu a jeho problémy kvůli závislosti na firmě Haguess vlastnící práva k systému
  • únor 2010: zahájení policejního vyšetřování, rovněž prodloužení smlouvy s Haguess
  • listopad 2010: zrušení většiny zbylých neelektronických časových jízdenek s výjimkou přenosných (anonymních) a studentských
  • duben 2012: prodloužení smlouvy s Haguess
  • leden 2013: podle rok staré dohody přešla práva na Opencard od Haguess na EMS
  • březen 2013: zahájení trestního stíhání radních, kteří v r. 2012 schválili prodloužení smlouvy
  • březen až červen 2014: spory města a EMS o provozování systému, úvahy o zavedení papírových kuponů
  • červenec 2014: dohoda o dalším provozu systému, žaloba EMS na Prahu kvůli údajným dluhům, původně mělo jít o arbitráž
  • prosinec 2014: přenesení žaloby k městskému soudu, dohoda o dalším provozu Opencard
  • leden 2015: příprava obnovení papírových kuponů